Indtil videre har supermarkedskæderne opstillet konkrete rammer for grøntsagers størrelse og form, som leverandørerne skal leve op til, hvis de vil have deres produkter afsat. Men nu åbner Coop op for, at fremtiden ikke nødvendigvis behøver at se sådan ud.
I hvert fald melder pressechef hos Coop, Jens Juul Nielsen til Ekstra Bladet, at det nok ikke varer længe, før det bliver muligt at vælge deforme kartofler og agurker på hylderne i grøntafdelingen.
”Vi introducerede de skæve gulerødder sidste år, så man kan sagtens forestille sig, at det udvikler sig," siger han til avisen.
Heller ikke hos konkurrenten Dansk Supermarked afviser man, at fremtiden kan byde på skæve grøntsager.
"Det er klart, at vi hele tiden kigger på nye tiltag. Så vi vil da ikke udelukke, at det også kommer på tale, at Dansk Supermarked vil begynde at sælge skæve grøntsager, siger kommunikationsmedarbejder Martin Møller Aaamand til Ekstra Bladet og fortsætter:
"Men der er ikke lagt en plan for, hvordan og hvorledes det skulle foregå. Desuden vil jeg sige, at vi har prøvet at sælge dem i visse butikker, men det viste sig, at folk vælger dem fra. Så det skal lige gennemtænkes."
Senest gik den franske detailkæde Intermarché ind i kampen mod madspild med en kampagne for, at folk skal købe de 'deforme' grøntsager, så de ikke automatisk bare bliver smidt ud.
Rema trækker private-label-partner op
Unilever sælger nyt fødevare-brand