Briterne er vilde med smør, ost og mælk der smager af Arla, og siden 2008 er omsætningen io Arla Foods UK løftet med 6,7 mia kr. til en forventet omsætning på mere end 20 mia. kr. i år, skriver Berlingske.
Den store globale danske mejerikoncern er førende på det britiske marked, men fusioner som den seneste med Milk Link skal sammen med udvikling og værdiforædling løfte indtjeningen inden for alle de tre hovedkategorier.
Senest har mejerigiganten i maj også taget hul på produktionen på et nyt stort mejeri nord for London, hvor målet for 2015 er, at man kommer over en milliard liter mælk, siger Peter Lauritzen adm. direktør for Arla Foods UK til avisen, hvor han videre fortæller om mejeriets vigtige rolle i forhold til det store og hårde britiske detailmarked.
Prøv FødevareWatchs abonnement gratis i 30 dage!
"Vores kunder er nogle af de mest avancerede detailmagter i verden, som sætter store krav. Vi skal selvfølgelig matche de krav, så vi skal have dygtige folk til at arbejde tæt sammen med kæderne dagligt. Samtidig udarbejder vi strategiske treårsplaner med størstedelen af kunderne, hvor vi kombinerer deres og vores ønsker," siger han til Berlingske.
I 2014 forventer den samlede Arla-koncern at nå en omsætning på 79 mia. kr. og et nettoresultat på de målsatte 3 pct. af omsætningen svarende til ca. 2,4 mia. kr.
"Vi er kommet godt fra start i 2014, men er klar over, at produktionen øges netop nu på verdensplan, og det kan lægge et pres på mælkeprisen senere på året. For helåret 2014 forventer vi en indtjening til vores ejere, som er højere end i helåret 2013 i takt med, at vores forretning vokser yderligere både i og uden for Europa i år," sagde Arlas adm. direktør Peder Tuborgh i forbindelse med aflæggelsen af det seneste årsregnskab.
Rekordindtjening i Arla
Arlas belgiske fusion er godkendt
Mejerigigant får kæmpebøde efter Arla-klage