FødevareWatch

Chr. Hansen har udsigt til pæn vækst

Der er udsigt til fremgang på toplinjen og omsætningsvækst i to ud af tre divisioner for Chr. Hansen forud for tredje kvartals regnskab, som bliver fremlagt onsdag.

Foto: Juan Hein / Ritzau Scanpix

Selskabet fremlægger onsdag regnskab for tredje kvartal 2013/14.

Driften ventes også forbedret, hvis man ser bort fra engangsudgifter til optimering af organisation og forretningsprocesser.

Selskabets omsætning vil udgøre 200 mio. euro, svarende til en vækst på 4,2 pct. fra tredje kvartal sidste år. Det er konsensus ifølge SME Direkt, som har indsamlet estimater fra ni analytikere. Fem analytikere har givet deres bud på den organiske vækst, og her er konsensus en vækst på 8,0 pct.

Colors er ramt

Ligesom i det foregående kvartal ventes væksten at være drevet af Cultures & Enzymes og Health & Nutrition, mens Colors stadig vil være ramt af tabet af en stor kunde i fjerde kvartal 2012/13.

Ifølge analytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand Markets ser det ud til, at der har været en smule vækstnedgang i yoghurt-markedet og markedet for human ernæring i tredje kvartal, men at Chr. Hansens brede geografiske dækning og produktportefølje igen vil kunne modsvare dette.

Høj organisk salgsvækst

Hos Sydbank forudser analytiker Morten Imsgard, at kultur- og enzymdivisionen havde en organisk omsætningsvækst på 12,0 pct. i kvartalet - eller noget over konsensus om 9,0 pct. ifølge fem analytikeres estimater indsamlet af SME Direkt. Med tegn på en relativt afdæmpet markedsvækst på det amerikanske yoghurtmarked tror Morten Imsgard, at fremgangen vil være drevet af især Asien, om end han stadig regner med, at divisionens salg er gået frem i både USA og Europa.

"Vi forventer yderligere, at divisionens organiske salgsvækst vil være drevet af samtlige forretningsområder, og derfor er der lagt op til endnu et kvartal med en høj organisk salgsvækst," skriver Morten Imsgard i en kommentar forud for Chr. Hansens delårsregnskab onsdag morgen.

I euro vil væksten være noget mere afdæmpet. Konsensus er en omsætningsfremgang til 121 mio. euro fra 115 mio. euro i tredje kvartal af 2012/13, svarende til en fremgang på 5,2 pct.

Installationen er færdig

Kulturforretningen er ved at nå sin kapacitetsgrænse, og derfor har Chr. Hansen arbejdet på en fordobling af kapaciteten på anlægget i Avedøre. I forbindelse med halvårsregnskabet i april var meldingen, at de nye faciliteter skulle være klar til produktion i selskabets fjerde kvartal.

"Vi har sådan set installationen færdig. Vi begynder at lave test i løbet af vores tredje kvartal, og i fjerde kvartal forventer vi at begynde at producere. Det kører som planlagt," sagde Chr. Hansens finansdirektør, Klaus Pedersen, om kapacitetsudvidelsen ved halvårsregnskabet til Ritzau Finans.

"Det vil give endnu et løft til vores samlede kapacitet og på sigt vores enhedsomkostninger og margins. Lige når vi sætter det i drift, vil der selvfølgelig være en negativ effekt af, vi begynder at afskrive på det, men på sigt er det det største enkelte marginløft, vi har," fortsatte finansdirektøren.

Når udvidelsen er helt oppe i gear, vil den fordoble Chr. Hansens produktionskapacitet for kulturer i Avedøre, som i dag udgør omkring 40 pct. af selskabets samlede kapacitet i kulturforretningen.

Skal man tro analytikerne, vil Health & Nutrition fortsætte det gode momentum fra andet kvartal, som dog var ekstraordinært stærkt, fordi ordrer blev forskudt fra første til andet kvartal. Konsensus er en organisk vækst på 12,0 pct. og en vækst i omsætningen til 35 mio. euro fra 32,1 mio. euro.

Kundetab med konsekvenser

Forventningerne til Colors er mere afdæmpede, selvom den underliggende salgsvækst formentlig har været stærk. Konsensus er en organisk vækst på 4 pct. og et lille fald i det rapporterede salg på 0,9 pct. til en omsætning på 44 mio. euro fra 44,4 mio. euro i tredje kvartal af 2012/13.

"Vi venter fortsat en stærk underliggende salgsvækst drevet af, at førende føde- og drikkevareproducenter i stigende grad ønsker at udskifte syntetiske farver med Chr. Hansens naturlige farveprodukter. Tabet af en storkunde i Sydamerika vil fortsat have en markant negativ effekt på salget i regnskabsårets tredje kvartal," skriver Morten Imsgard.

Sydbanks analytiker er blandt de mere optimistiske med en forventning om en organisk vækst på 10 pct. i farvedivisionen, der dog mere end opvejes af den tabte storkunde og valutakursmodvind.

Ser man på eksperternes estimater for indtjeningen, er de præget af en forventning om 3 mio. euro i engangsomkostninger til optimering af organisation og forretningsprocesser i kvartalet. Ser man bort herfra, er konsensus en forbedring af EBIT-marginalen til 28,0 pct. fra 27,6 pct.

Særlige poster udgjorde i første halvår 2013/14 en udgift på 4 mio. euro primært til optimering af organisationen og forretningsprocesser. For hele 2013/14 venter Chr. Hansen engangsudgifter til optimering af organisationen, produktionsplatformen og forretningsprocesser på 8-10 mio. euro.

I forbindelse med halvårsregnskabet vurderede finansdirektør Klaus Pedersen, at de sidste 4-6 mio. euro ville blive nogenlunde jævnt fordelt mellem tredje og fjerde kvartal.

Hverken Sydbank eller Alm. Brand Markets venter nogen ændring af Chr. Hansens forventninger om en organisk vækst på 7-9 pct. for hele året, selvom konsensus kun lyder på en vækst på 7,5 pct.

På indtjeningssiden venter ingredienskoncernen en driftsmarginal (EBIT) før særlige poster på over 26 pct. Her lyder analytikernes bud på 26,6 pct.

Chr. Hansen vil revolutionere vinproduktionen

Ingrediensfirma vokser markant i første kvartal

Ingrediensbranchen går efter helt unge hjerner

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier