FødevareWatch

McDonald’s skal sælge ris og bønner til VM

Fast-food-giganten McDonald’s inkluderer traditionel brasiliansk mad i menuen til sommerens fodbold-VM efter pres fra kædens egne medarbejdere i landet.

Fodboldfans til sommerens VM i fodbold i Brasilien, der leder efter traditionel brasiliansk mad, har mulighed for at få sulten stillet hos fast-food-kæden McDonald’s. Det skriver Bloomberg.

McDonald’s-medarbejdere i landet har klaget over at få serveret burger og pomfritter i deres frokostpause til landets myndigheder, som nu har givet de utilfredse medarbejdere medhold. Det betyder, at de 816 fast-food restauranter i Brasilien er tvunget til at servere retter, som er ”mere i tråd med landets madtraditioner”, skriver mediet.

Der vil dog ikke blive reklameret for den traditionelle, brasilianske mad, som f. eks. ris og bønner, på menu-skiltene i restauranterne, men retterne vil stadig være tilgængelig for almindelige kunder – man skal blot spørge efter de særlige retter for forretningsfolk eller ”pratos executivos”, som de hedder på portugisisk.

McDonald’s har i alt 35,429 restauranter i 119 forskellige lande, og det er ikke første gang, at man imødekommer lokale behov. F. eks. sælger man McVeggie-burger i Indien, Filet-O-Shrimp i Japan og McKafta i Egypten.

Den brasilianske regering forventer, at der kommer 600.000 udenlandske turister til landet i forbindelse med sommerens VM-slutrunde i fodbold, som spilles i 12 brasilianske byer fra d. 12. juni til d. 13. juli. McDonald’s er blandt de 8 officielle sponsorer af turneringen, som også tæller Carlsbergs største rival AB InBev.

Carlsbergs storkonkurrent overgår forventningerne

VM skal booste Carlsbergs salg

Ringe arbejdsvilkår i fastfood-industrien medfører demonstrationer

Læs artiklen fra Bloomberg her.

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier