FødevareWatch

VM skal booste Carlsbergs salg

Sommerens VM i fodbold kommer til at smitte positivt af på det danske bryggeris regnskab, forventer Carlsbergs topchef.

Foto: San Tan/AP

Carlsberg er ikke blandt sponsorerne af den forestående VM-slutrunde i fodbold i Brasilien, men bryggerikoncernens topchef, Jørgen Buhl Rasmussen, forventer alligevel at se en positiv afsmitning fra begivenheden på selskabets ølsalg.

"En stor fodboldturnering er altid godt for ølsalget, og hvis det er en god sommer, så bliver det endnu bedre. Det er et tidspunkt, hvor mange stimler sammen enten hos venner og bekendte eller på værtshuse eller andre steder for at se fodbold, og det er godt for ølsalget. Så ja, jeg forventer, at juni-juli vil være positivt påvirket af VM i fodbold, også selvom vi ikke er sponsor," siger Jørgen Buhl Rasmussen til Ritzau Finans.

Hos Sydbank forventer senioranalytiker Morten Imsgard ikke, at VM-slutrunden vil give noget større boost til Carlsberg. Der vil snarere være tale om en "begrænset" effekt, vurderer han.

"Det vil være positivt for dem, men jeg tror ikke, at man skal forvente, at det ligesom er noget, der for alvor ændrer deres vækstmuligheder i år. Vejret har større betydning. Hvis vi får en dårlig sommer i Europa, vil det være et langt større negativt element end det, man kan profitere på en VM-slutrunde. Sommervejret er langt mere afgørende for, hvor stærk en højsæson, Carlsberg kommer til at få,"
siger Morten Imsgard til Ritzau Finans.

Carlsberg har tidligere været i stand til at øge salget under EM-slutrunder, hvor bryggeriet samtidig også har været sponsor.

"Ved tidligere EM-slutrunder har det været i stand til at løfte salget, specielt i de lande, der afholder slutrunderne. Denne gang er de ikke sponsor, og det bliver afholdt i Brasilien, hvor Carlsberg praktisk talt ikke sælger øl," siger Morten Imsgard.

Carlsberg-konkurrent køber kinesisk bryggeri

Tuborg skal fordoble Kina-salg

Mere fra FødevareWatch

Mikkeller løser direktørfarvel internt

Tidligere på ugen kom det frem, at den hidtidige adm. direktør for mikrobryggeriet Mikkeller, Kenneth Madsen, er blevet fyret. Han bliver dog ikke erstattet af en ny, lyder det nu fra bryggeriet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier