FødevareWatch

Arla gearer op for økologiske workshops

Det kræver en omlægning af både gryder og hoveder at sætte mere økologi på menukortet til de samme penge i storkøkkener, mener Arla.

Genrefoto | Foto: Joachim Adrian

Arla går nu endnu mere i offensiven for at sætte fart under koncernens økologiske salg til danske storkøkkener. Det sker med endnu flere af de de økologiske workshops, kaldet Arla ØKOlab.

Det er et gratis tilbud til køkkenprofessionelle om inspiration og tips til, hvordan de kan få mere økologi i køkkenet uden meromkostninger.

Det skriver Arla Danmark i en pressemeddelelse.

"Vores størrelse betyder, at vi har såvel kapacitet som know-how til at levere et bredt sortiment af økologiske kvalitetsprodukter til en fornuftig pris. Men sortiment er ikke nok. Det handler også om holdning og adfærd. Derfor holder vi løbende gratis workshops, hvor køkkenprofessionelle får inspiration og værktøjer til at arbejde sig frem mod 30-60 pct. økologi inden for det eksisterende budget,"  siger Henrik Linderberg, kategoridirektør i Arla Foodservice.

Firmaets indtryk er, at mange køkkenchefer er tilbageholdende, da de forbinder økologi med større omkostninger.

"Et af vores klare budskaber er, at det kræver en mentalitetsændring at omlægge til mere økologi inden for det eksisterende budget. Det kræver med andre ord en omlægning af både gryder og hoveder. I Danmark har vi eksempelvis vænnet os til at kunne få alle råvarer på alle tidspunkter af året, men der er altså meget at spare – både på bundlinjen og på miljøkontoen – hvis vi i højere grad køber råvarer ind efter den danske sæson" siger han.

På nuværende tidspunkt har mere end 550 professionelle køkkenfolk været på ØKOlab, og der er arrangeret ekstra workshops her i foråret for at følge med den store efterspørgsel.

Foodservice er vilde med økologi

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier