FødevareWatch

Foodservice er vilde med økologi

Salget af økomad i foodservice-sektoren er mere end fordoblet siden 2009. Det viser en ny undersøgelse, som Økologisk Landsforening har lavet blandt landets største grossister.

Foto: Jyllands-Posten

Private og offentlige storkøkkener som kantiner, institutioner og restauranter har købt økologiske varer for ca. 948 mio. kroner i 2013. Det er en stigning på 9,4 pct..

”Økologi har efterhånden fået godt fat rundt omkring i landets køkkener, og meget peger på, at øko-salget vil vokse endnu kraftigere i år. Der er blevet søsat en lang række omlægningsprojekter i de offentlige køkkener rundt omkring i landets kommuner, som vil medføre endnu større øko-efterspørgsel. Det vil vi for alvor kunne aflæse på 2014-tallene," vurderer Rikke Thorøe Grønning, projektleder i Økologisk Landsforening på okologi.dk.

Den største del af salget skal findes i institutioner og kantiner som til sammen står for 67 pct. De resterende 33 pct. sker i restauranter mm.

Økologisk Landsforening har oprettet 'Den Økologiske Database,' som opsamler cirka 75 procent af den økologiske omsætning i foodservice-sektoren gennem indberetninger fra de 15 største foodservice-grossister i Danmark. Tallene baseres på disse indberetninger samt Økologisk Landsforenings estimat for den resterende del af markedet.

Her er årets mest innovative leverandør og dagligvarekæde

Bilka skal være prøverum for nye fødevarer

Danske kvinder går efter økologisk mælk 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier