Efterspørgsel på fødevareudstyr giver job-boom

Gea Process Engineering A/S gearer op for antallet af medarbejdere og uddannelse af ledere. Resultatet for 2013 var lidt lavere end året før.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

”Vi har konstant brug for flere medarbejdere.”

Den danske udvikler og leverandør af produktionsanlæg til fødevareindustrien, tysk-ejede Gea Process Engineering A/S, ansætter medarbejdere på livet løs – og festen stopper ikke i år.

Det skriver Børsen mandag.

”Vi har stigende omsætning, og vi har konstant brug for flere medarbejdere,” siger den globale HR-chef i det danske selskab, Erik Anker Nielsen.

Sidste år ansatte firmaet ca. 100 medarbejdere, heraf mange ingeniører. I år kommer yderligere 50 til, og udviklingen ventes at fortsætte de kommende år. Baggrunden er, at der bliver flere købestærke forbrugere verden over, og når de efterspørger bedre fødevare-kvalitet, smitter det af på den industri, der leverer udstyr.

Lavere resultat

Det danske selskab er i øvrigt for nyligt kommet med regnskab, der ifølge selskabet er tilfredsstillende – om end lavere end året før.

Resultatet landede på 87,8 mio. kr. mod 121,9 mio. kr. året før. Omsætningen udgjorde 1,7 mia. kr. mod 1,5 mia. kr. i 2012. Egenkapitalen er på 709,2 mio. kr. Overskudsgraden er på 6 pct.

”Resultat er påvirket af marginalt lavere resultat i det danske moderselskab samt lavere udbytte fra de udenlandske dattervirksomheder. Selskabet har i 2013 formået at bibeholde en stærk position på markedet,” skriver ledelsen i årsberetningen og tilføjer:

”Bestyrelsen anser årets resultat for tilfredsstillende grundet de markedsmæssige vilkår og i overensstemmelse med forventningerne.”

Selskabet har ”positive” forventninger til 2014 – ”dog forudser ledelsen en fortsat intensiv konkurrence.”

Styrker sit brand

I regnskabet skriver selskabet også om behovet for nye medarbejdere. Firmaet har gennemført flere aktiviteter for at styrke sit navn med henblik på at tiltrække de rigtige medarbejdere, såkaldt ”Employer Branding”. Det har givet bonus, og Gea har tiltrukket de nødvendige medarbejdere.

Men indsatsen på medarbejderfronten stopper ikke her. For at styrke ledelsen har selskabet tilbudt gruppeledere et internt kursus i lederuddannelse. Selskabet har også gennemført en ”stress spotter uddannelse” med deltagere fra Arbejdsmiljøudvalget, personaleforeningen og ledelsen.

Innovation skal sikre vækst for Arla 

Cimbria fordobler omsætningen

Her er årets mest innovative leverandør og dagligvarekæde 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter