FødevareWatch

DLG ser kæmpe potentiale i nyt grøntmarked

I tæt samarbejde med detailhandlen vil DLG få danskerne til at købe meget mere færdigsnittet grønt, når de handler ind. Potentialet er enormt, lyder det fra produktchefen.

Foto: Mik Eskestad

HERNING:

DLG Food har sat sin stand op i epicenteret af Foodexpo 2014. Her kan man se alt fra rå kornsorter, grøntsager og kartofler til færdiganrettede salater og flødekartofler af samme råvarer. Forrest på standen står kendis-kokken Claus Holm og suger besøgendes opmærksomhed til sig, mens han svinger DLG’s grøntsager rundt i gryderne.

Marketings - og produktchef Lene Dyrby har klare mål for dette års fagmesse. Hun vil springe grossistleddet over og møde kunderne ansigt til ansigt. Det er nemlig i tæt samarbejde med detailhandlen, at DLG kan sætte sig på det såkaldte convenience-marked, altså færdigsnittet grønt. I Holland fylder forarbejdet frugt og grønt 50 pct. af markedet. I Danmark under fem procent.

”Convenience er stadigvæk meget uudviklet i Danmark. Mens vores salg til foodservice er relativt stabilt, oplever vi vækstrater på 20-30 pct. på salget af convenience til detailhandlen,” siger Lene Dyrby til FødevareWatch og understreger, at man ikke forventer at markedet skal vokse sig så stort i Danmark som i Holland, da der er tale om to vidt forskellige kulturer.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

DLG vil derfor gerne tættere på detailhandlen. Det gør de ved at invitere dygtige frugt – og grøntchefer til workshops, hvor begge parter kan lære af hinanden.

”De har jo også en masse viden og ved, hvad der rører sig. Når vi holder sådan en workshop, vil vi rigtig gerne have dem, der står for frugt og grønt ude i butikkerne med,” siger hun og fortsætter:

”De er i virkeligheden minietnografer. De gode frugt - og grøntchefer ved, hvor meget det betyder for folks købelyst – netop med convenience grønt som er lidt nyt – at der er fyldt op på hylderne, og at det står det rigtige sted i butikken.”

Foto: Majken Søndergaard Nielsen
Foto: Majken Søndergaard Nielsen

Kokken Claus Holm anrettede på Foodexpo nogle af de retter, som man kan lave med udgangspunkt i DLGs convenience-produkter. Foto: Majken Søndergaard Nielsen

DLG skal fortælle historien

Lene Dyrby kom til DLG med en baggrund fra Carlsberg, hvor hun senest har været international innovationsdirektør. Den største forskel består i, at DLG ikke er nær så brandet, men at der til gengæld er rigtig mange muligheder, man kan arbejde med.

Hvilken retning vil du gerne trække DLG i?

”Frugt - og grøntbranchen har været præget af, at man bare forsøgte at afsætte det, man nu kunne producere, men man har ikke tænkt så meget i, hvordan man samlet optimerer hele kategorien. En ting er, hvad vi kan producere, og hvad vores producenter gerne vil lave – men vi skal have meget mere fokus på, hvad forbrugerne efterspørger,” siger Lene Dyrby.

Hun mener, DLG kan blive bedre til at fortælle historien om de mange mindre kvalitetsproducenter, der leverer råvarer til virksomheden.

”Når man sidder oppe ved Lammefjordsproducenterne, fornemmer man helt klart, at det her er en lille fabrik, og at det er startet som en familievirksomhed, som DLG på et tidspunkt er gået ind i og har købt en andel af. Det har stadig den forankring i det lokale, og det skal vi bevare. Det er den historie, vi skal blive meget bedre til at fortælle,” siger hun.

Analytiker: Nordic Sugar kan stjæle kunder fra DLG

Konflikten i Ukraine giver danske landmænd store tab 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier