Søris: Generationsskift er en dræber

En af de store udfordringer for små familieejede virksomheder kommer indefra. Problemer med generationsskifte er nemlig stærkt medvirkende til at dreje nøglen om i forretningerne, mener Jan Algreen, direktør i den økologiske grøntsagsproducent Søris.
Foto: PR
Foto: PR

Ærekærhed og egenrådighed spænder ben for de små virksomheders generationskifte. Sådan lyder meldingen fra Jan Algreen, som er tredje generations grøntsagsavler og direktør i Søris A/S, som har hjemme i naturskønne omgivelser i nordsjællandske Ølstykke.

”Når ildsjæle skal videregive deres livsværk, er det kun deres børn, der er gode nok. Når de ikke kan finde en arvtager, risikerer de at lukke, siger Algreen.

Han har selv to døtre, som måske en dag kan komme til at spille en rolle i forretningen. Men en stensikker arvtager, der har uddannet sig specifikt inden for området, har han ikke, og det har han taget konsekvensen af.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

”Det er en udfordring at få virksomhederne gearet til generationsskifte. Folk er for ærekære, egenrådige og for lidt visionære i forhold til at kunne løfte ud til andre hænder, som ikke er familie. Der er andre muligheder end, at det er familie, der skal overtage en mindre virksomhed. Der har jeg været meget konsekvent ved at købe min makker ud og indsætte en professionel bestyrelse. ”

Generationsskifte tager ofte længere tid end beregnet og derfor mener direktøren aldrig, at det er for tidligt at starte.

Familieeje dominerer dansk erhvervsliv 

Det nikker direktør i Hansens Flødeis Anders Eibye genkendende til. Her overtog han og storebroderen Rasmus Eibye ledelsen af virksomheden i 2010 efter en toårig transaktionsperiode, hvor brødrene langsomt overtog ansvaret for deres fars, Hans Jørgens Eibys, livsværk. 

Her kan man virkelig tale om et selskab, der bliver i familien, hvor brødrene nu er den fjerde generation, der driver forretningen. Det ligger lige for at tænke, at det må give komplikationer at arbejde så tæt sammen med familie dag ud, dag ind. Det er Anders Eibye dog fuldstændig rolig omkring.

”Jeg tror, det er enten eller. Rasmus og jeg var sikre på, at vi ville kunne godt sammen. Vi havde fået en forsmag på samarbejde, da Rasmus tidligere havde et kommunikationsbureau, hvor jeg lavede nogle opgaver for ham. Vi er meget forskellige som mennesker og supplerer hinanden godt. Og så har vi en stor fællesnævner i det kreative rum - vi er vokset op sammen og har samme æstetiske referenceramme. Vi kan hurtigt blive enige om, hvordan tingene skal være,” siger han.

Øllingegaard til detailhandlen: Giv os mere spillerum

Danske kvinder går efter økologisk mælk

Økologer raser: Plan mod giftregn utilstrækkelig 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter