Amerikanernes køb af planteprotein faldt i 2023

Både omsætning og volumen faldt i kategorien plantebaserede proteinalternativer i detail i 2023, viser tal fra GFI. Faldet varierer dog efter kategori, og én kategori var i vækst målt i omsætning.
Foto: Beck Diefenbach/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Beck Diefenbach/Reuters/Ritzau Scanpix

Planteproteinernes popularitet i USA faldt i 2023, viser nye tal.

De stammer fra The Good Food Institute (GFI), der årligt laver en såkaldt State of the Industry Report, som mediet Just-Food har læst og rapporteret om.

Den samlede omsætning faldt med blot 2 pct. i 2023 set i forhold til 2022, og endte dermed på 8,1 mia. dollar (56 mia. kr.).

Volumensalget faldt dog med 9 pct., skriver mediet.

Salget variere dog meget mellem forskellige kategorier, hvor mælkealternativer har klaret det bedst. 

Trods en nedgang i volumensalg i 2023 på 8 pct. ift. 2022, steg omsætningen med 1 pct. Rapporten måler også, hvor ofte den samme forbruger har købt produktet gentagne gange. Her købte 79 pct. af de amerikanske forbrugere mælkealternativet igen, hvilket er den højeste genkøbs-rate for hele den brede plantebaserede kategori.

Værre så det ud for salget af kød- og fiskealternativer. Omsætningen faldt med 12 pct. ift. 2022 for begge kategorier samlet. I volumen faldt salget med 19 pct.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter