Planteproteinernes popularitet i USA faldt i 2023, viser nye tal.
De stammer fra The Good Food Institute (GFI), der årligt laver en såkaldt State of the Industry Report, som mediet Just-Food har læst og rapporteret om.
Den samlede omsætning faldt med blot 2 pct. i 2023 set i forhold til 2022, og endte dermed på 8,1 mia. dollar (56 mia. kr.).
Volumensalget faldt dog med 9 pct., skriver mediet.
Salget variere dog meget mellem forskellige kategorier, hvor mælkealternativer har klaret det bedst.
Trods en nedgang i volumensalg i 2023 på 8 pct. ift. 2022, steg omsætningen med 1 pct. Rapporten måler også, hvor ofte den samme forbruger har købt produktet gentagne gange. Her købte 79 pct. af de amerikanske forbrugere mælkealternativet igen, hvilket er den højeste genkøbs-rate for hele den brede plantebaserede kategori.
Værre så det ud for salget af kød- og fiskealternativer. Omsætningen faldt med 12 pct. ift. 2022 for begge kategorier samlet. I volumen faldt salget med 19 pct.