Rapport: "Uetisk" indpakning af søde sager manipulerer børn

Rapporten er udarbejdet af organisationen Bite Back, der hører under kokken Jamie Olivers imperium.
En af de i undersøgelsen fremhævede selskaber er amerikanske Mondelez, der dog afviser, at de i deres markedsføring af produkter henvender sig til børn. | Foto: Dado Ruvic/Ritzau Scanpix.
En af de i undersøgelsen fremhævede selskaber er amerikanske Mondelez, der dog afviser, at de i deres markedsføring af produkter henvender sig til børn. | Foto: Dado Ruvic/Ritzau Scanpix.

Stærke farver og tegneseriefigurer bliver i stor stil brugt af fødevarevirksomheder på indpakning af slik og chips - og ifølge en ny rapport i et ”uetisk” forsøg på at manipulere til at indtage de usunde sager. 

Det skriver The Guardian med henvisning til den netop offentliggjorte rapport fra organisationen Bite Back, der hører under stjernekokken Jamie Olivers imperium. 

”Nogle virksomheder bruger emballage, der tiltaler børn, til at pushe usunde produkter til børn,” lyder det fra en talsmand fra Bite Back.

Rapporten er udarbejdet i samarbejde med ernæringseksperter, der har analyseret i alt 262 usunde fødevarer, der sælges i Storbritannien - og med emballage, der med blandt andet farvevalg kan appellere til børn. 

Ernæringseksperterne fandt i studiet, som torsdag skal præsenteres for House of Lords, at 80 pct. af produkterne brugte klare farver, sjove mønstre og bogstaver, der vurderedes at kunne tiltrække børn opmærksomhed mod de usunde fødevarer. 

Det gælder blandt andet en række produkter fra Oreo-ejeren Mondelez, der over for The Guardian afviser undersøgelsens resultater med begrundelsen, at selskabet overholder de britiske markedsføringsregler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter