Kims nægter at stoppe salg af chips trods kritik af reklamer

Kims-kampagnen ”Kims Chips Battle” har mødt kritik for at bruge influencere med målgrupper under 13 år.
"Det ville være en overreaktion" at stoppe salget, lyder det fra kommunikationschef i Orkla Danmark, Kim Ege Møller. | Foto: Carsten Andreasen
"Det ville være en overreaktion" at stoppe salget, lyder det fra kommunikationschef i Orkla Danmark, Kim Ege Møller. | Foto: Carsten Andreasen
Af ritzau

Kims kommer ikke til at stoppe salget af chips, der indgår i kampagnen ”Kims Chips Battle”, selv om den har fået kritik for at bruge influencere med målgrupper under 13 år i reklamer for Kims-chips.

Det skriver DR.

Ifølge Kim Ege Møller, der er kommunikationschef i Orkla, der ejer Kims, giver det ikke mening at stoppe salget, inden kampagnen slutter.

”Kampagnen stopper af sig selv lige om lidt, og derfor giver det ikke rigtig nogen mening, at vi går ud og hiver alle chipsene ned af hylderne. Det ville være en overreaktion,” siger han til Ritzau.

Samtidig påpeger han, at der normalt skal være noget galt med selve produktet, hvis man beslutter at fjerne det fra butikshylderne.

Kampagnen slutter i uge 18.

Kims-kampagnen har mødt kritik fra Forbrugerrådet Tænk, og onsdag vurderede Forum for Fødevarereklamer, der er et frivilligt samarbejde mellem aktører i fødevare- og mediebranchen, at kampagnen var imod branchens eget kodeks.

Orkla Danmark får kritik for Kims-kampagne

I kodekset lyder det, at der ikke må markedsføres fødevarer med højt indhold af sukker, fedt eller salt i medier, hvor målgruppen er børn.

”Jeg er ikke nødvendigvis enig i afgørelsen, men vi respekterer den, og vi retter ind efter den,” siger Kim Ege Møller.

Chips-reklamerne har brugt influencerne Morten Münster og Jas og Mika.

Brancheforummet har vurderet, at netop de influencere appellerer til børn, da de har et stort publikum, der er under 13 år.

Da Kims i sin tid skulle udvælge influencere til kampagnen, var man ikke klar over, at Morten Münster og Jas og Mika også havde et ungt publikum.

”Da vi udvalgte influencerne dengang, så kiggede vi på, hvem der var størst i målgruppen 15 til 25 år, for det er dem, vi gerne ville i kontakt med,” siger Kim Ege Møller.

Derfor vil Kims fremover se på, hvad influencerne tidligere har lavet, og hvem deres øvrige følgere er, næste gang de laver en kampagne.

Kims har ligeledes aftalt at mødes med Forbrugerrådet Tænk for at udveksle synspunkter i forhold til brugen af sociale medier i denne type af kampagner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter