Kahlua får medhold i dansk etiketstrid

Etiketten på kaffelikøren af mærket Råstoff ligner Kahluas for meget, vurderer Sø- og Handelsretten. 
The Absolut Company, der står for salget af kaffelikøren Kahlua i Danmark, havde lagt sag an mod Spritfabrikken Danmark og Premium Production, der står bag Råstoff kaffelikør. | Foto: Jason Decrow/AP/Ritzau Scanpix
The Absolut Company, der står for salget af kaffelikøren Kahlua i Danmark, havde lagt sag an mod Spritfabrikken Danmark og Premium Production, der står bag Råstoff kaffelikør. | Foto: Jason Decrow/AP/Ritzau Scanpix
Af Ritzau

Der må ikke længere være en ”varm” gul baggrundsfarve og rød skrift på etiketterne på Råstoff kaffelikør.

Det har Sø- og Handelsretten mandag afgjort, skriver den på sin hjemmeside.

The Absolut Company, der står for salget af kaffelikøren Kahlua i Danmark, havde lagt sag an mod Spritfabrikken Danmark og Premium Production, der står bag Råstoff kaffelikør.

Påstanden var, at etiketten på Råstoff kaffelikør lignede Kahluas etiket for meget, og at Råstoff på grund af ligheden har draget fordel af dette, da Kahlua, som har eksisteret siden 1936, er markedsførende på verdensplan inden for salg af kaffelikør.

Sø- og Handelsretten har givet The Absolut Company medhold.

Spritfabrikken Danmark og Premium Production har fået forbud mod at producere, markedsføre, sælge, importere og eksportere Råstoff kaffelikør med den etiket, der hidtil har været brugt.

Samtidig skal de flasker, der har etikken, tilbagekaldes, ligesom alt materiale, hvorpå flasken med den nu forbudte etiket fremgår, skal fjernes.

En markedsføringschef fra firmaet bag Kahlua har i retssagen forklaret, at farverne på Kahluas etiket henviser til Mexico, hvorfra kaffelikøren stammer og fortsat produceres.

Farverne - gul og rød - stammer fra mayakulturen, hvor de - ifølge markedsføringschefen - har en særlig betydning. Ifølge markedsføringschefen henviser den gule farve til solen, mens den røde farve har ”noget med høst at gøre”, står der i retsdokumenterne om dommen.

Hans Ulrik Winther Andersen, der er direktør for Spritfabrikken Danmark, har i retssagen forklaret, at farverne på etiketten på Råstoff kaffelikør, er ”signalfarver”, som også benyttes af en række store virksomheder, herunder også på andre kaffeprodukter, fordi de ”virker beskrivende for smagen af kaffe”.

Andersen har i retssagen afvist, at man i udarbejdelsen af etiketten til Råstoff kaffelikør tog udgangspunkt i Kahluas etiket.

Spritfabrikken Danmark og Premium Production skal på grund af dommen betale sagens omkostninger på 64.500 kroner til The Absolut Company.

/ritzau/

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også