Doritos’ kampagne med den transkønnede influencer Samantha Hudson har fået en kortere levetid, end den egentlig var tiltænkt.
Ifølge BBC har selskabet bag snackbrandet, Pepsico, droppet samarbejdet med den spanske sanger og influencer, da dette har fået amerikanske højrefløjsaktivister til at opfordre til et boykot af brandet.
Det skyldes det, at gamle, nu slettede, opslag på sociale medier om både vold og pædofili fra Samantha Hudson er kommet frem i lyset.
”Efter kampagnen begyndte blev vi gjort opmærksomme på Samathas slettede tweets fra omkring 2015. Vi fordømmer på det kraftigste ord eller handlinger, der fremmer vold eller sexisme af enhver art,” udtaler Pepsico i en meddelelse.
Opslagene skal ifølge BBC blandt andet indeholde hånende udtalelser om voldtægtsofre - udtalelser, som Samantha Hudson senere har undskyldt som ”sort humor.”
Sidste år opstod der en kontrovers omkring Bud Light, der er ejet af det amerikanske bryggeri Anheuser Busch, der fik masser af modvind efter en kampagne med en transkønnet influencer. Det var medvirkende til, at øllen tabte terræn på det amerikanske marked. Før var Bud Light ellers den bedst sælgende i USA, men nu er førstepladsen overtaget af mexicanske Modelo Especial.