Easyfood er spydspids i ny Orkla-enhed: "Det er her væksten er"

Orklas nye enhed tapper ind i tendens med mere mad på farten, hvilket giver ambitioner om at vokse hurtigere end markedet. Ny direktør fremhæver særligt synergierne mellem selskaberne som styrke.
"Easyfood kommer ind og er en stor vækstmotor," siger kommerciel direktør, Sebastian Weaver, om Orklas nye enhed for out of home-segmentet - en enhed, som selskabet skal agere omdrejningspunkt for. Foto: Pr/ Orkla
"Easyfood kommer ind og er en stor vækstmotor," siger kommerciel direktør, Sebastian Weaver, om Orklas nye enhed for out of home-segmentet - en enhed, som selskabet skal agere omdrejningspunkt for. Foto: Pr/ Orkla

Vækstpotentialet er der, og det er stort. 

Budskabet er klart og falder gentagne gange fra Sebastian Weaver, den nyudnævnte kommercielle direktør i Orkla Danmarks nye out of home-enhed, Food Solutions, hvori Easyfood med udgangspunkt i selskabets stærke forretningsmodel og innovationskultur er blevet udpeget som omdrejningspunkt og spydspids.

Sigtekornet er rettet mod mad på farten - et marked i voldsom vækst - og foodservicekunderne er i fokus for den nye Orkla-enhed, der er blevet til virkelighed i forbindelse med Orkla Danmarks fulde overtagelse af Easyfood, fortæller den nye direktør, som FødevareWatch har sat i stævne til en snak om ambitioner, fremtid og potentiale på hovedkontoret i Kolding.

”Out of home-markedet er et marked i rigtig stor vækst, og i og med at vi nu har samlet det hele i Food Solutions, står vi jo både med det, vi har oparbejdet i forvejen, og med mange andre produktområder, end det vi har i regi af Danish Bakery,” siger Sebastian Weaver og fortsætter: 

”Vi har med andre ord et bredt sortiment, kan lave hele koncepter til kunder og står virkelig stærkt i et marked, som er i vækst. Flere og flere spiser på farten, to go og restaurantbesøg er i vækst. Og i de områder, vi sammen med kunderne kigger ind i, er der gode vækstmuligheder.”

Potentialet skal vi tale mere om, men først skal vi lige runde formålet med den nye forretningsenhed. 

Easyfood skal agere vækstmotor i ny enhed

Egentlig er formålet med Food Solutions enkelt, fortæller Sebastian Weaver, nemlig at skabe en stærk enhed inden for out of home-segmentet. 

”Det har man ikke haft på samme måde før, og Easyfood kommer ind og er en stor vækstmotor. Vi har en stor omsætning og et godt greb i markedet.”

”Når vi (Easyfood, red.) står med Orklas foodserviceafdeling i Food Solutions, står vi ret stærkt – både med den viden, vi har i markedet, og med det sortiment vi har. Vi får en enhed, der har de største vækstmuligheder,” uddyber den kommercielle direktør. 

Han medgiver, at enheden med selskaber og brands som Easyfood, Bähncke, Naturli og Beauvais kan syne lidt usammenhængende - i hvert fald, hvis man tager udgangspunkt i de produkter, der produceres under de pågældende brands. 

Sebastian Weaver understreger dog, at produkterne, selv om de ligger et stykke fra hinanden, rammer de samme kunder og inden for samme felt. Samtidig er der stort potentiale i synergierne mellem de fire.

”Når vi sammenlægger det i Food Solutions tager vi jo og lærer af hinandens måder at arbejde på, og der er ingen tvivl om, at Easyfood bidrager med noget nytænkning i forhold til den måde, vi arbejder på med at kigge fremad mod trends i markedet. Vi kalder det designtænkning,” siger han og fortsætter:

”Vi arbejder meget med innovation og det visuelle udtryk og har mange kræfter in-house. Det giver nogle spændende muligheder – også for at kunne lave nogle helkoncepter sammen.”

Hvad kunne det være?

”Hvis vi nu kigger ind i plantebaseret, kunne det jo være, at man kunne kombinere noget med nogle burgerboller. Det kunne også være, at man kiggede ind i forskellige tidspunkter på dagen – eksempelvis på morgenmadsområdet.”

Sebastian Weaver henviser til den tredje produktionslinje, der i 2023 blev etableret og åbnet på Easyfood-fabrikken i Kolding.

”Dressing og pølsehorn går også hånd i hånd, så der er mange muligheder, som vi nu begynder at kigge ind i. Jeg sidder ikke med svarene nu, men vi kan bare se, at der er gode muligheder,” fortsætter han.

Spændende muligheder i det offentlige og udlandet

Udover at Easyfood fremover skal agere motor for den nye Orkla-enhed, betyder Orklas fulde overtagelse af selskabet dog ikke de store ændringer. 

Det er business as usual, fortæller Sebastian Weaver, der gentager, at man trods det vil forsøge at tage de bedste fra begge verdener og sammenkøre det. 

”Samtidig skal man huske på, at vi har været 90 pct. ejet af Orkla siden 2019, så det er ikke mange ting, der er kommet bag på os. Men det er dejligt, at vi nu er samlet i en enhed. Tilsammen udgør vi et stærkt forretningsben, og det er her, det sker – det er her væksten er,” fortsætter Sebastian Weaver.

De kommende år vil væksten først og fremmest være organisk, og vækstraten skal være ”betydelig” og ”større end markedet”, fortæller den kommercielle direktør, der varsler et særligt fokus på blandt andet nye produkter, koncepter og løsninger til kunder samt nye markeder.

”Vi er ret godt afdækket i Danmark, men der er nye muligheder inden for det offentlige, ligesom der er nogle meget spændende kæder på eksportmarkedet og også nye lande, vi er kommet ind i. Vi kigger også rigtig meget mod de store kunder – både inden for convenience, kaffekæder og i detailleddet,” uddyber Sebastian Weaver.

Hvorfor ikke foretage opkøb, når out of home-segmentet er så spændende et område for jer?

”Man har netop lavet en stor investering fra Orklas side i den her nye linje til pølsehorn og pølsehornslignende produkter, så vi har kapacitet, og vi har en masse muligheder i vores eget marked. For nu handler det om at udnytte og koncentrere sig om det.” 

”Jeg sidder ikke på opkøbsområdet, så det kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om, men jeg har fået til opgave at vækste med det, jeg har – så det gør vi. Det er også derfor, mine planer for de næste år er baseret på organisk vækst,” fortsætter Sebastian Weaver.

”Man skal holde fast - ikke køre zigzag”

Etableringen af den nye Food Solutions-enhed markerer samtidig et farvel til stifter og mangeårig adm. direktør Flemming Paasch, der ved årsskiftet overdrog sin ejerandel af selskabet til Orkla Danmark, som således nu er eneejer af Easyfood. 

Eftersom Sebastian Weaver, der har ti år på bagen i Easyfood, har fået titlen som kommerciel direktør for hele out of home-enheden, er han ikke en en-til-en arvtager til Flemming Paasch. Men han tager alligevel en vigtig lære med videre fra Easyfood-stifteren, fortæller han.

”Flemming (Paasch, red.) var enormt dygtig til at kigge frem i tiden og koncentrere sig om innovationsprocessen. Han har altid holdt fast i strategien, og han har lært mig, at du, når du først har sat dig i sporet på en strategi, skal holde fast. Men kan sagtens skære til, men man skal holde fast og ikke køre zigzag,” siger den nyudnævnte kommercielle direktør og fortsætter:

”Det kan man også se, han har været god til, hvis man kigger tilbage på de forskellige kriser. Han har holdt vækstplanerne. Det har været fantastisk, men også hårdt, og nu er vi tilbage på sporet på vores vækststrategi.”

Easyfood-stifter har troet på ”de bløde værdier” hele vejen

Selv håber Sebastian Weaver først og fremmest, at han om nogle år kan kigge tilbage og se, at han er lykkedes med at sætte et kommercielt aftryk på Easyfood og Food Solutions-enheden.

”Jeg har selv været med til at tage mange kunder ind i Easyfood og elsker frontline. Mit aftryk skal derfor være, at vi bevarer vores tilstedeværelse i frontline, og at det ikke bare er produktudviklere, men også marketing og innovationsfolk, der hjælper sælgere og kunder med at udvikle deres forretning,” siger han og understreger:

”Jeg tror, der er mange flere synergier i den verden.”

Sebastian Weaver er derfor også overbevist om, at man har slået ind på den rigtig retning for fremtiden: 

”Vi har afsluttet en strategiperiode og kommer ud med et rekordgodt år. Derfor er vi også så fortrøstningsfulde for fremtiden – vi ved, at vi gør det rigtigt strategisk,” afslutter han. 

Easyfood præsterede i seneste regnskab for 2022 en omsætningen på 462,4 mio. kr. og en bundlinje på positive 8,5 mio. kr. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter