Bodenhoff-direktør om konkurrencesituation: For nemt at skyde skylden på naboen

Selvom flere faktorer de seneste år har presset bagerbranchen, så bør det ikke være anledning til at beklage sig. Man bør se indad, mener direktør. 
Bagermester Christian Bodenhoffdriver ti butikker rundt om i København. | Foto: Stine Bidstrup
Bagermester Christian Bodenhoffdriver ti butikker rundt om i København. | Foto: Stine Bidstrup

Konkurrencesituationen på bagermarkedet er hård, hvor store kæder som Lagkagehuset presser markedet, ligesom det er meget påvirket af, at supermarkeder og tankstationer også tilbyder bagerbrød i dag. 

Sådan lyder det fra flere bagerikæder og brancheorganisationen Bager- og konditormestre i Danmark (BKD) over for FødevareWatch. Men den køber Christian Bodenhoff, der ejer ti Bodenhoff-bagerier i København, ikke ind på. 

”Jeg er lidt træt af negative historier om, hvor hårdt det er at være bager. For man kan altid skubbe skylden over på naboen,” siger han og fortsætter:

”Det er ikke nyt, at man kan købe brød i supermarkederne. Og vi kan da også godt mærke, at Lidl ligger nede på hjørnet, men det er jo ikke deres skyld, at kunderne vælger at gå den vej eller en anden vej. Det må være vores egen skyld.”

Rekrutteringsudfordringer

En udfordring, som ikke kun er bagerbranchen bekendt, men en lang række håndværksfag inden for fødevaresektoren, er manglen på arbejdskraft.

Også dette er ifølge Christian Bodenhoff blot en anledning til at kigge indad. 

”På lige linje med konkurrencesituationen er vi nødt til at kigge indad for at gøre os dygtigere og gøre os bedre til at håndtere de mennesker, vi har. Og samtidig også være bedre til at sige, ”hvorfor skal de arbejde hos mig?”” siger han og fortsætter:

”Selvfølgelig er det svært, og det er en udfordring. Især bagerne er jo stort set ikke eksisterende. Men der er jo også ufaglært og udenlandsk arbejdskraft, som kan arbejde her.”

Bundlinje i minus

Seneste regnskab for Bodenhoff-kæden viser et resultat på minus 721.757 kr. i 2022 mod 1.756.914 kr. året forinden. Det er første år med underskud på bundlinjen siden 2018. 

Det negative resultat tilskriver Christian Bodenhoff ”uventede, men også midlertidige ekstraordinære omkostninger”, som dækker over stigende energi- og fødevarepriser. Det er dog heller ikke noget, der kuer direktøren. 

”Det har været i begrænsede perioder, vi mærkede, at energipriserne steg. Selvfølgelig gjorde det ondt, og det kan vi jo også mærke på vores årsresultat i 2022. Men det er ikke noget, man skal sætte sig ned og græde over,” siger han. 

Det samme gælder for de øgede råvarepriser, tilføjer han:

”Jeg har jo sat mine priser op og fået mine penge tilbage. Så kan man sige, at det har været hårdt at skulle tilpasse dem. Men det er ikke en undskyldning for vores situation i dag. Det synes jeg i hvert fald ikke.”

Det var de første tre måneder i 2022, der var hårde for Bodenhoff-bagerierne, men derefter kom kunderne tilbage. Det har resulteret i en vækst på 7 pct., hvor bruttofortjenesten voksede fra 44,2 mio. kr. i 2021 til 47,2 mio. kr. i 2022. 

”Det svarer jo nogenlunde til de prisstigninger, der er kommet. Så jeg har ikke fået en vækst, men jeg har jo heller ikke mistet noget,” siger Christian Bodenhoff. 

Nye ledere

Årsregnskabet for 2023, forventer Christian Bodenhoff, der lander i nul. Det skyldes, at året er blevet brugt til at rette blikket indad. 

”Vi har brugt året på at rydde op, hvor vi efter at have åbnet vores tiende butik på Christianshavn sidste år kiggede indad for at se, hvad vi kan gøre bedre. Vi har omstruktureret det, og det koster penge at komme af med folk,” siger han. 

Her er både produktionschef og detailchef blevet skiftet ud, ligesom det har kostet konsulentbistand at få lagt en strategi for, hvor selskabet skal bevæge sig hen. 

Ligesådan har selskabet fået en ny bestyrelsesformand, da den tidligere måtte trække sig på grund af sygdom. Den nye mand på posten er Allan Linneberg-Agerholm, som besidder en lang række bestyrelsesposter. 

”Det har været en god investering, at der kommer en mand ind, som er vant til at skabe en organisation. Det har jo været hans job,” siger direktøren. 

Lander i plus i nyt år

At købelysten er tilbage ved forbrugerne, er også noget, som vil gavne Bodenhoff-kæden i det nye år. 

2024 bliver dermed året, hvor selskabet atter kan præsentere et årsregnskab med et plus på bundlinjen, lyder det fra Christian Bodenhoff. 

Også væksten forventer han vil stige, så den lander på 10 pct. 

Det vil ikke kun blive fejret med kage i bageriet – selskabet åbner nemlig også endnu et bageri i København – denne gang i Valby. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter