Selv om inflationen i flere lande er begyndt at falde, bliver den amerikanske konfekturekæmpe Mondelez ved med at hæve priserne - noget, der nu fører til, at selskabet hæver forventningerne til væksten i 2023.
I alt er forventningen til den organiske vækst i Mondelez blevet hævet med tre procentpoint, skriver mediet JustFood.
Det er dog ikke udelukkende prisstigninger, der bidrager til væksten, men også volumen/mixet, der ifølge mediet er steget med 3,8 pct. i tredje kvartal og 2,4 pct. for det samlede år indtil nu.
Det skyldes blandt andet rygvind fra salget af produkter fra det mexicanske konfekturebrand Ricolino samt energibarmærket Clif Bar, begge brands som Mondelez i 2022 erhvervede.
Selv om Mondelez nu forventer en organisk vækst på 14-15 pct. mod 12 pct. før, tages der dog stadig forbehold, og prognoserne skal, skriver selskabet i en meddelelse ”ses i kontekst af en større end normalt volatilitet som resultat af geopolitisk usikkerhed.”