Orkla-ejet marcipanselskab holder niveau i udfordrende år

Odense Marcipan lander tocifret millionoverskud 600.000 kr. højere end sidste år, der afspejler en let højere overskudsgrad trods volatile priser og svære forhandlinger med leverandører.
Foto: Pr / Odense Marcipan
Foto: Pr / Odense Marcipan

Forbrugerne har holdt fast i de ”dårlige” vaner med slik, chokolade og marcipan i 2022.

Der er i hvert fald ”vækst på alle segmenter og prisstigninger,” der har sikret en fremgang på både top og bund i et udfordrende år for Odense Marcipan, der har budt på stigende omkostninger til både råvare, energi og distribution.

Det skriver det Orkla-ejede selskab i ledelsesberetningen for årsregnskabet 2022, der netop er vedtaget og offentliggjort.

Til FødevareWatch satte adm. direktør Niels Søgaard ord på det omkostningspres og de prisdynamikker, der er på spil for et fødevareselskab under de daværende makroøkonomiske omstændigheder tilbage i marts 2023. Her opfordrede han til ordentlighed leverandører og producenter og detail imellem, når det kommer til at sende prisen videre.

”Der har vi set en ageren fra nogle af råvareleverandørerne, som - for at sige det mildt - er dybt uacceptabel. Man har shoppet rundt mellem kunder og svigtet folk, selv om der var kontrakt og aftaler. Man har sendt prisstigninger igennem, selv om der i forvejen var årskontrakter. Og det har ikke været kønt at se på,” sagde topchef for Odense Marcipan Niels Søgaard og bekræftede, at også han har sendt prisstigninger videre:

”Det altafgørende for os er, at vi er troværdige. Vi opfører os ordentligt - også fordi vi laver kvalitetsprodukter og står for, at ting skal være i orden. Så når vi sender prisstigninger videre, sender vi de prisstigninger videre, som vi er blevet ramt med af vores leverandører.”

Odense Marcipan ender med et plus på bundlinjen på 51,9 mio. kr. mod 51,3 mio. kr. i 2021.

Indtjeningen er dermed øget med 600.000 kr. og afspejler en overskudsgrad på 11,8 i 2022 mod 11,4 i 2021.

I regnskabets øverste linje er der registeret salg for i alt 553,4 mio. kr. - en stigning på 19,3 mio. kr. i forhold til 2021.

Med til historien hører også voksende gæld og deraf faldende egenkapital. Det er særligt gæld til moderselskab Orkla ASA via en kassekretdit på 84,5 mio. kr., der trykker på selskabets egenkapital, der er gået fra 175,6 mio. kr. til 149,7 mio. kr.

Vil fastholde markedsposition

Trods forringet egenkapital er årets resultat tilfredsstillende og ramte nogenlunde den forventning, adm. direktør Niels Søgaard og den øvrige ledelse satte for 2022. Og selskabet forventer endnu engang et overskud på mellem 50 og 55 mio. kr.

Det var også på trods af uforudsete hændelser som nærmest eksploderende inflation på fødevarer og generelt volatile priser, som også fortsætter ind i 2023, skriver ledelsen i regnskabet.

”Odense Marcipan fastholder den overordnede langsigtede målsætning, nemlig som markedsleder i Norden fortsat at udvikle virksomhedens markedsposition, også på markeder uden for Norden.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter