Britiske kæmper afviser at tjene på inflationskrise

Britiske Unilever og Sainsbury’s melder sig nu i koret af selskaber, der afviser at tjene stort på stigende fødevarepriser og inflationskrise i Storbritannien.
Ifølge The Guardian lyder det samstemmende fra fødevareproducenten og dagligvarekæden, at man ligefrem holder prisstigninger tilbage for at skåne forbrugerne, der kun er blevet konfronteret med en prisstigning på tre fjerdedele af, hvad de kunne være blevet.
”Vi er meget bevidste om, at det gør ondt på forbrugerne, hvorfor vi ikke sender den fulde prisstigning videre og i stedet beder vores aktionærer om at bære en del af byrden,” udtaler blandt andet Unilever-topchefen, Alan Jope.
Udtalelsen kommer samtidig med, at Unilever har kunnet præsentere regnskab for første kvartal, der for fødevarekæmpens vedkommende bød på en salgsstigning på 10,5 pct., hvoraf 10,7 pct. skyldes prisstigningerne. Dermed indikeres der et fald i volumen.
Profitmarginerne i Unilever er mellem 2021 og sidste år faldet med lidt 2 procentpoint til lige over 16 pct., fortæller Alan Jope, der forventer at marginerne vil forblive på dette niveau i indeværende år.
Dagligvarekæden Sainsbury’s har også i anledning af kvartalsregnskabets offentliggørelse meddelt, at man så hurtigt som muligt sænker priserne ud mod forbrugerne.
Også Tesco har for nyligt afvist at lukrere stort på inflationskrisen.