Et justeret driftsoverskud i detail på 2,49 mia. pund svarende til i omegnen af 21 mia. kr. i 2022/23 har fået kritikken mod Storbritanniens største dagligvarekæde, Tesco, til at hagle ned fra flere siden.
Forbrugerorganisationer har blandt andet skudt skarpt mod Tesco - der sidder på 27 pct. af det britiske dagligvaremarked - og beskyldt kæden for at tjene stort i en tid, hvor britiske forbrugere spinker og sparer for at får enderne til at hænge sammen.
Torsdag i denne uge slog Tescos topchef, Ken Murphy, tilbage, skriver Reuters.
”(...) Vores overskud faldt med 7 pct. i år, og det er på trods af, at vi opnåede rekordstore omkostningsbesparelser. Det er for mig et meget væsentligt bevis på, at vi har arbejdet meget hårdt for kunder såvel som kolleger i det seneste regnskabsår,” lød det ifølge mediet fra topchefen.
Tesco havde i regnskabsåret en overskudsgrad på 4 pct.
Topchefen understregede desuden, skriver Reuters i en anden artikel, at man i dagligvarekæden ikke er bange for at have ”direkte” samtaler om prisniveauet med leverandører med henblik på at levere værdi til forbrugerne.