Toms Gruppen vil overdrage salg og distribution i Tyskland - koster arbejdspladser

Dermed skal det ikke længere være datterselskabet, der skal stå for opgaven. Og det kommer til at koste arbejdspladser. 
Foto: Pr/toms Gruppen
Foto: Pr/toms Gruppen

Konfekturekoncernen Toms Gruppen, der for nyligt kunne præsentere endnu et regnskab med fremgang, kan nu offentliggøre planerne om overdragelse af salg og distribution på det tyske marked. 

Ifølge en pressemeddelelse fra konfektureproducenten fra Ballerup skal det ikke længere være datterselskabet Hanseatisches Chocoladen Kontor GmbH & Co. KG. (HCK) - som Toms Gruppen købte tilbage i 2012 - der skal stå for opgaven, men i stedet en ekstern distributør. 

Det betyder samtidig, at al forretningsaktivitet i HCK vil ophøre - noget, der koster arbejdspladser. Alle medarbejdere er blevet orienteret, skriver Toms Gruppen.

Toms Gruppen skriver i meddelelsen, at konfektureproducenten siden overtagelsen af Hanseatisches Chocoladen sammen med datterselskabet har arbejdet på at skabe en ”sund og profitabel forretning” på det tyske hjemmemarked. Men trods investeringer, tiltag og stor indsats fra medarbejderne, er det ikke lykkedes at skabe overskud. 

Således er der de seneste ti år sammenlagt genereret et tocifret milliontab målt på euro, hvilket Toms Gruppen har kompenseret for i håbet om, at forretningen ville komme på rette spor. Derfor overdrages salget og distributionen nu.

”Det er en meget svær beslutning, vi står overfor. Vi ved, at alle job i HCK i sidste ende vil gå tabt med disse planer. Men vi har med stor respekt og alvor måttet indse, at der ikke er andet økonomisk holdbart alternativt og andre måder at skabe en fremtid for vores to tyske brands, Hachez og Feodora,” udtaler Annette Zeipel, adm. direktør i Toms Gruppen, i meddelelsen. 

Det er målet, at overdragelsen til den eksterne distributør skal ske allerede fra januar 2024. 

Aktiviteterne ophører ved årsskiftet

Årsagen til det fortsatte underskud skal ifølge Toms Gruppen findes i den omkostningstunge og komplekse måde, som distributionen og salget af konfektureproducentens produkter foregår på i det tyske marked. Og disse udfordringer er kun blevet større af, at omkostninger til specielt logitisk de senere år er steget meget. 

Som følge af at udfordringerne ligger i eksterne forhold, har Toms Gruppens ledelse, hedder det i meddelelsen, ”måtte indse, at en overdragelse til en distributør er eneste holdbare løsning.”

Toms Gruppen fortsætter vækststimen

Videre skriver ledelsen: 

”Overdragelsen vil ifølge planerne ske fra begyndelsen af 2024, hvor HCK’s forretningsaktiviteter vil ophøre.” 

Fremover vil Toms Gruppen servicere sine tyske private label- og erhvervskunder fra hovedkontoret i Danmark. 

Chokolademærkerne Hachez og Feodora, der før hørte under HCK, vil fremover - ligesom det gælder Anthon Berg og Toms Gruppens øvrige brands - fortsætte med at være tilgængelige på det tyske marked. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter