Danske forbrugere vender ryggen til bælgfrugter.
Det skriver onlinemediet Økologisk Nu på baggrund af en ny undersøgelse udført af analysevirksomheden Heco et al ApS for Plantebaseret Videnscenter, som først udkommer slut december, men som Økologisk Landsforening, der driver mediet Økologisk Nu, har fået tidlig indsigt i.
Undersøgelsen viser konkret, at mens de danske forbrugere i de første syv måneder af 2020 i gennemsnit brugte 26 kr. på bælgfrugter, er tallet i år skrumpet til 19 kr. I samme periode er salget af forarbejdede plantebaserede produkter som plantedrikke, køderstatninger, veganske færdigretter, vegansk is og pålæg m.m. vokset fra 100 kr. i 2020 til 109 kr. i indeværende år.
Projektleder bag undersøgelsen fra Plantebaseret Videnscenter Daniel Barrera Madsen udtaler til mediet, at resultaterne er overraskende:
”Nu har vi snakket så meget om bælgfrugter de seneste år, så jeg er overrasket over, at salget falder.”
Plantefars vs. oksekød: Se, hvilken bøf der vandt forskerens egen smagstest med vennerne
Bælgfrugtfirma regner med at firedoble salget i 2022