Trods inflationen holder Irmas kunder fast i at købe økologisk - økologiandelen stiger tilmed til 36,4 pct. mod 35,8 pct. i samme periode sidste år. Det oplyser Coop Danmark i en pressemeddelelse.
”Vi er meget glade for, at vi vækster på andelen af økologisalg i målingerne. Økologi er en vigtig mærkesag for os, og for mange af vores kunder et meget bevidst valg. På mejeri har vi den højeste økoandel, på 67 procent,” lyder det fra kædedirektør i Irma, Jan Larsen, der fortsætter:
”Det bestyrker os i, at vi kan nå vores mål om at nå en økologiandel på 50 procent i 2025, som den første supermarkedskæde i verden.”
Jan Larsen oplyser videre, at man i Irma ”vil komme med nye varer, såvel i vores egne mærker som i mærkevarer”, og at man arbejder med forskellige kampagnetiltag, der skal få flere af Irmas kunder til at vælge økologisk.
Ser man på Coops øvrige kæder, ser det lidt mindre positivt ud for økosalget. For nyligt viste en måling fra Coop, at andelen af økologiske varer var faldet fra 16,5 pct. til 16,2 pct.
Det er dog ikke noget, der får Coops CSR-chef til at ryste på hånden, fortalte han i september til FødevareWatch:
”Samlet set er salget i vores butikker faldet med 7-8 pct., på linje med det øvrige detailmarked, men økologiandelen er næsten bevaret. Det får mig til at sige, at økologien er overraskende kriseresistent,” lyder det fra Thomas Roland, der som CSR-chef har det overordnede ansvar for bl.a. økologisalget i Kvickly, Superbrugsen, Coop365discount og Irma.
Økosalg holder niveauet trods stigende priser
Væksten flader ud i salg af plantebaserede fødevarer
Overblik: Her er partiernes erhvervspolitik