Unilever hæver priserne og slår forventningerne

Unilever klarede sig bedre gennem første halvår end forventet. Fremgangen skyldes primært prisforhøjelser.
Foto: Danish Siddiqui/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Danish Siddiqui/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Forbrugervarekoncernen Unilever, der står bag mærker som Knorr, Ben & Jerry’s og Helmann’s, klarede sig bedre end ventet i første halvår på trods af udfordringer i form af stigende omkostninger og lavere global vækst.

Omsætningen steg 8,1 pct. til 29,6 mia. euro og passerede dermed analytikerforventningerne om en vækst på 7,4 pct. ifølge Bloomberg News.

Fremgangen er drevet af prisforhøjelser, der skal råde bod på, at Unilever selv har måttet se sine omkostninger svulme.

De stigende priser får samtidig Unilever til at løfte forventningerne til 2022 til en vækst over det tidligere skøn på 4,5-6,5 pct.

Det sker, selv om der er pres på volumenerne, hedder det i regnskabet, der ifølge Bloomberg indikerer, at de fleste forbrugere er villige til at sluge prisforhøjelserne.

Unilever regner således stadig med en samlet driftsmargin på 16 pct., hvilket er inden for prognosen, da året startede på 16-17 pct.

Aktien i Unilever stiger 2,9 pct. til 4028,50 pence på børsen i London.

Ben & Jerrys sagsøger Unilever efter Israel-salg - skal beskytte ”social integritet”

Unilevers vækstplaner sikrer højt plus på bundlinjen

Efter hårdt år viser norsk restaurantejer plus på bundlinjen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også