Toms Gruppen lander bedste resultat i mange år

Efter tocifret millionunderskud i 2020 og et uforudsigeligt 2021 går konfektureselskabet fra Ballerup frem på både top og bund. Ifølge topchef er det seneste år en god trædesten for de kommende års rejse.
Foto: Torben Stroyer/Ritzau Scanpix
Foto: Torben Stroyer/Ritzau Scanpix

Smilet på adm. direktør Annette Zeipels læber er stort, og det er det umiddelbart med rette.

2021 blev nemlig året, hvor Toms Gruppen fik vendt bøtten efter et 2020, der for chokoladeselskabets vedkommende bød på det blot andet underskud i de seneste 15 år.

I et netop offentliggjort regnskab for 2021 lægger konfektureselskabet fra Ballerup 14 pct. til på toppen, mens bundlinjen lander på 56,1 mio. kr., hvilket er det bedste resultat siden 2016. Til sammenligning var bundlinjen i 2019 på 1,1 mio. kr. og på hele minus 58,6 mio. kr. i coronaåret 2020.

Kigger man på resultaterne har det været et stærkt år og et år, der har stået i genopretningens tegn. Det har også været et år, der har vist, at vi har en god trædesten til den rejse, vi gerne vil begive os ud på,” siger Annette Zeipel, der overtog direktørstolen i selskabet tilbage i februar 2021, efter Carsten Lyngsø Thomsen stoppede pga. skuffende resultater.

”Vi har set en god vækst overordnet set og på trods af udfordringer på adskillige områder. Det gælder i top såvel som på rentabilitet og bundlinje. Dermed mener jeg også at kunne konkludere, at det er et resultat, vi kan være stolte af,” fortsætter hun.

Omsætningen steg til 1,6 mia. kr. fra 1,4 i 2020 og 1,5 mia. i 2019. Det samme gjorde egenkapitalen, der voksede til 763,5 mio. kr. fra 702,8 mio. kr. i 2020., men dog ikke nåede ikke 2019-niveauet på 784,9 mio. kr.

Eksporten driver væksten

Ifølge adm. direktør Annette Zeipel kan den ene halvdel af væksten spores til fremgang på det tyske marked - hvor en ny stor kunde er drivkraften - samt på travel retail og eksport. Den anden halvdel kommer fra de lokale nordiske markeder.

Toms Gruppen har i året også haft succes med en international satsning på spiritusfyldte chokoladeflasker, der efter planen skal bære væksten på markeder som USA og Kina.

I sidstnævnte har Toms bl.a. indgået aftaler med de to kinesiske spiritusproducenter Yanghe og Fen Jiu, der er producenter af den kinesiske nationaldrik, Baijiu. Og potentialet for samarbejdet om Baijiu-likørflaskerne er stort, siger Annette Zeipel:

”Det er ikke en stor vækstdriver endnu, men det bliver det.”

Oven i det har Toms Gruppen fået medvind af corona, der fik konfekturekategorien til at vokse, fortæller Annette Zeipel, der dog gør meget ud af at fortælle, at Toms Gruppen også har vundet markedsandele.

”Så vi har gjort noget rigtigt,” siger hun.

Efter rutsjebanetur holder Toms-direktør øje med Kina i uforudsigeligt 2022

Formand efter fem års tilbagegang i Toms: ”Der er ting, vi kunne have gjort bedre”

Tidligere Toms-topchef bliver formand for Unibake

Anthon Berg satser internationalt benhårdt på likørflasker

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter