Anthon Berg satser internationalt benhårdt på likørflasker

Chokoladeflasker med fyld af spiritus skal fremover bære væksten på markeder som Kina og USA. "Vi har de sidste ti år fordoblet volumen og omsætningen, hvilket også er planen det næste årti," siger chokoladeproducentens internationale manager.
Anthon Bergs internationale marketing manager André Haunsø Kampmann præsenterer her i venstre hånd den amerikanske gaveæske og i højre hånd de to nye produkter henvendt det kinesiske marked. | Foto: Manon Buch Watch Medier
Anthon Bergs internationale marketing manager André Haunsø Kampmann præsenterer her i venstre hånd den amerikanske gaveæske og i højre hånd de to nye produkter henvendt det kinesiske marked. | Foto: Manon Buch Watch Medier

KØLN, ANUGA – Likørflasker af chokolade skal danne vejen til markant vækst hos konfekturebrandet Anthon Berg, der er ejet af Toms Gruppen. Det fortæller Anthon Bergs internationale marketing manager André Haunsø Kampmann, der på Anuga-messen i Køln præsenterer de små, fyldte chokolader for mulige nye kunder.

"Som dansker kender man Anthon Berg for marcipanbrød og guldæskerne, men internationalt sætter vi ind på likørflaskerne. Vi kan observere, at konceptet er unikt udenfor Danmark, og hver gang vi åbner et nyt marked, er det med vores flasker. Internationalt er det et kæmpe vækstområde, og vi har de sidste ti år fordoblet volumen og omsætningen, hvilket også er planen det næste årti," siger han.

Anthon Berg har i årevis indgået partnerskaber med mærker som Cointreau, The Famous Grouse og Rémy Martin om at lave de små flasker, og det skaber ifølge André Haunsøg Kampmann en kvalitet, der ellers ikke kan findes på markedet. Og det gør sig godt på en messe som Anuga.

"Anuga er den opportunistiske messe, hvor flere indkøbere er på jagt efter premium og unikke produkter til deres kæder. Der falder vi godt ind, så det er med åbne arme, at vi er med," siger han og fortsætter:

"Foruden kundepleje og opfølgning på allerede eksisterende kunder, giver det også mulighed for at møde nye. Vi har på tidligere Anuga-messer bl.a. fået kontakt til nogle kinesere, som vi ikke havde adgang til før."

Kæmpesalg i Costco

Af de internationale markeder, der skal sparke gang i væksten hos Anthon Berg, fremhæves særligt USA, hvor de små alkoholfyldte flasker allerede bliver solgt i stor stil i dag gennem detailkæden Costco Club. Her bliver der hvert år op mod jul langet ca. 700.000 gaveæsker med 64 likørchokolader, svarende til et kilo, over disken.

"Foruden Danmark er USA klart vores største marked, og ambitionen er, at vi skal være større her end i Danmark. Salget af gaveæskerne startede i USA, men i takt med at Cosco åbnede i andre lande, blev det også vores indgang til nye markedet," siger André Haunsøg Kampmann.

I dag har Cosco forretninger i 13 lande, hvor Anthon Bergs chokoladeæsker også er til salg. André Haunsøg Kampmann indrømmer dog, at den store succes, der afhænger af Cosco, også kan bringe konfektureproducenten i en sårbar position.

"Vi er bevidste om, at vi skal gøre os umage for at blive der og ikke hvile på laurbæerne i den tro, at aftalen kommer igen hvert år. Aftalen er en stor del af vores eksportforretning og har været et springbræt til at vækste i USA på andre kanaler end Costco, da mange forbrugere nu kender vores flaskekoncept. Derfor er vi nu også klar til at udbrede salget til f.eks. andet detail i landet," siger han.

Foruden Danmark er Anthon Bergs seks hovedmarkeder i dag USA, Kina, Rusland, Frankrig, Storbritannien og Australien.

Lokalt fokus i Kina

Et andet vækstmarked for Anthon Berg er Kina, hvor et nyt samarbejde mellem konfektureproducenten og de to kinesiske spiritusproducenter Yanghe og Fen Jiu, der er henholdvist den tredje- og femtestørste producent af den kinesiske nationaldrik Baijiu, skal få de kinesiske forbrugere til at købe flere danske chokolader.

Chokoladeflaskerne med den kinesiske likør indeni skal ramme landets forbrugere lokalt, og de første likørflasker med Baijiu-fyld er netop sendt afsted mod det kinesiske marked.

"Det lokale fokus i Kina er nyt for os, men det giver mening, fordi markedet er så stort. Baijiu bliver drukket hver gang, der skal fejres noget i Kina, og siden de har en hellig- eller mærkedag nærmest en gang om måneden, passer produktet perfekt ind på markedet. Vores produkter er i forvejen noget, som man nyder med gæster eller til gaver, og derfor er det oplagt at sælge f.eks. i forbindelse med det kinesiske nytår," siger André Haunsøg Kampmann.

Baijiu er den bedst solgte spiritus i verden, og er ifølge André Haunsø Kampmann seks gange større end Baileys på verdensplan. Derfor er potentialet kæmpestort for Anthon Berg.

Produkterne skal bl.a. sælges i lufthavne og butikker, men det primære fokus bliver på onlinesalget, fortæller han.

"Hvor forretningen er meget fysisk i USA, er direkte onlinesalg til forbrugeren vejen frem i Kina gennem flagshipstores. Vi har selvfølgelig distributører, der hjælper os med at sikre, at vi gør det rigtigt, og de har bl.a. sat os op med influencere, der skal promovere vores varer for et meget stort antal følgere. Det kan ændre Toms totalt, hvis det hænger ved," siger André Haunsø Kampmann og fortsætter:

"Jeg har rigtig store forventninger til Kina, og de skal op og konkurrere med mængderne, der sælges til USA. Om det bliver næste år eller om fem år ved jeg ikke, men det er den vej, vi er på."

Fra 2012-2018 lå Toms' samlede omsætning på 1,6-1,8 mia. kr., men salget er faldet markant siden og lå i 2020 på 1,4 mia. kr.

Annette Zeipel overtog i februar rollen som adm. direktør i konfekturevirksomheden efter Carsten Lyngsø Thomsen og har tidligere meldt ud, at der skal blus under den internationale satsning, hvor 66 pct. af Toms Gruppens omsætning i dag hentes i Danmark og Sverige, imens 20 pct. af salget kommer fra Tyskland.

Konkurs under protest: Seimeistifter kæmpede imod beslutningen  

Danske virksomheder klar til at lande aftaler på Anuga

Millionudbud er på menuen i det syddanske 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også