Det er ikke fødevareindustrien, der kan gøre den helt store forskel, når det kommer til at mindske madspildet, men i stedet husholdningerne.
Det mener Flemming Besenbacher, der er bestyrelsesformand i Tænketanken om Forebyggelse af Madspild og Fødevaretab. I et debatindlæg i Kristeligt Dagblad skriver han blandt andet, at:
"Der er mest at vinde i forbrugerleddet, fordi det er ude hos os i husholdningerne, at man kan opnå den største effekt på CO2-reduktionen og i kampen mod det økonomiske værditab, som madspild medfører."
Ifølge Besenbacher gør det størst forskel, når vi ændrer på vanerne i hjemmet, eftersom dette forplanter sig i hele værdikæden.
Derfor giver det ifølge ham også god mening, hvis man som forbruger gør det til en vane at kigge efter varer med kort udløbsdato, når man handler ind til aftensmaden. Derudover mener han, at forbrugerne skal fravænne sig at købe for meget ind, således man ikke risikerer, at maden bliver for gammel.
Kvickly åbner klimabutik
Nyt madspildsmærke ser ud til at virke
Sverige og Finland er blandt de mest bæredygtige lande på fødevareområdet