Små virksomheder bliver tabere på glohedt containermarked

Mens store virksomheder som Danish Crown og Arla kan sikre sig med lange kontrakter på et fragtmarked, der er præget af flaskehalse og særdeles høje rater, må mindre virksomheder se sig skubbet ned og ud af fødekæden.
Foto: PER FOLKVER
Foto: PER FOLKVER

En eksplosion i efterspørgslen på varer har skabt rift om pladsen på containerskibe kloden rundt og ført til en voldsom stigning i fragtpriserne på containermarkedet, hvor priserne det såkaldte spotmarked siden april steget til det dobbelte.

Mens man hos bl.a. slagterikoncernen Danish Crown har indgået lange kontrakter med Mærsk for at sikre, at forsyningskæderne forbliver indtakte, må små virksomheder fortsat købe fragt fra afgang til afgang via speditører i dette hede spotmarked, hvor de små kan blive presset af overbookede skibe, skriver Finans.

"Det er meget utilfredsstillende, men det er et ret monopoliseret marked med få store rederier, så man kan ikke bare lige skifte til en anden leverandør," siger Jens Kvorning, internationaliseringschef hos SMV Danmark, der repræsenterer ca. 18.000 små og mellemstore virksomheder.

I oktober indgik Danish Corwn en eksklusiv aftale med Mærsk, der de næste tre år skal stå for al transport af kød fra slagteriet til kølediske i Europa, Asien eller USA. Finans har beskrevet, at aftalen formentlig render op i en sum af 500 mio. kr.

Fragtrater mellem Asien og USA stiger - ventes fortsat høje i 2022

Vanvittig logistik presser Kelsen til sidste juledag i USA

"Man har taget logistikken for givet"

1500 containere med seafood strandet ved Kinas grænse

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu