Sønderjysk mejerikoncern går frem trods coronanedgang

Trods en omsætning, der i året er blevet 19 mio. kr. mindre end året før, er mejeridirektør Leif Friis Jørgensen tilfreds med udfaldet af 2020/21-regnskabet.
Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix

Coronaen hænger stadig over det sønderjyske mejeriselskab Naturmælk, der også ejer Øllingegaard-brandet.

I et netop offentliggjort regnskab har netop pandemien og manglende salg i horeca været årsag til en omsætningsnedgang på 19 mio. i forhold til året før. Samlet blev omsætningen på 370 mio. kr.

Det til trods lander mejeriselskabet et resultat på 5,5 mio. kr. - det næsthøjeste i de seneste fem regnskabsår.

"Kantine- og restaurationserhvervets udfordringer pga. corona gjorde det desværre umuligt for os at opnå den omsætningsfremgang i 2021, som vi havde håbet på," siger Leif Friis Jørgensen i en meddelelse.

"Men vi er stolte over, at det alligevel lykkedes at lande et af selskabets bedste overskud i nyere tid – samtidig med at mejeriets andelshavere fik en højere pris for deres mælk end året før. Der var også ressourcer til at fortsætte vores skærpede fokus på bæredygtighed, herunder klimaindsatsen, med flere nye tiltag. Samlet set må det efter omstændighederne siges at være et tilfredsstillende resultat."

Nye produkter på vej

Ifølge Leif Friis Jørgensen skal overskuddet bruges til at konsolidere virksomheden og de mange bæredygtighedsinitiativer. Derudover vil man i det kommende år præsentere en stribe produktlanceringer i 2022, bl.a. som følge af omfattende ombygninger på både Naturmælk og Øllingegaard, der forventes at kunne tages i brug i starten af det nye år.

"Vores investeringer og vores fokus på automatisering samt effektivisering på begge mejerier har styrket både vores drift og udtrykket udadtil i markedet. Desuden har vores samarbejde med vores store kunder givet den ekstra styrke og mængde, der skal til for, at vi kan udvide og finde nye forretningsmuligheder," hedder det i ledelsesberetningen i regnskabet.

Naturmælk har i en årrække arbejdet med bæredygtighedsagendaen, og i 2022 forventer man, at alle 45 andelshavere får kortlagt deres klimabelastning, og at alle har sat gang i en række aktiviteter for at arbejde frem mod de fælles målsætninger.

Forud for regnskabsåret var det forventningen, at salget i 2020/21 ville stige med 3 pct. Det holdt ikke, men i regnskabet hedder det om forventningen til det kommende årsregnskab, at man næste år kan præsentere en fremgang.

"Udviklingen af vores samhandel med flere af vores store kunder viser meget positive tendenser, der fremadrettet giver nogle gode muligheder for både Naturmælk og Øllingegaard Brands. Vi forventer derfor en stigning i omsætningen i det kommende regnskabsår," skriver ledelsen anført af Leif Friis Jørgensen.

Naturmælk forventer påny millionnedgang på toplinjen

Thise giver køerne mere plads og opnår tre hjerter

Over 100 år gammelt mejeri i samarbejde med klimagård – vil være mere økologisk

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter