Måltidsaktør lander nyt millionunderskud – nærmer sig skiven med sorte tal

Ejerkreds holder hånden under måltidsselskabet Homemate efter endnu et underskud med salget af færdigretter og frokostleverancer. Ny butik åbner inden nytår.
Foto: PR
Foto: PR

Bundlinjerne i måltidsselskabet Homemate har gennem en årrække været ildrøde, og endnu et millionunderskud er netop offentliggjort, men nu lysner det forude, ifølge direktøren.

Selskabet indeholder både Homemate-konceptet med færdigretter til dagligvarehandlen og i fem egne butikker samt frokostkonceptet Maaltidet, der kom til i 2019.

Homemate har offentliggjort årsregnskabet for 2020/21, hvor bundlinjen igen lyser rødt med et minus på 10,7 mio. kr. mod et minus på 26,9 mio. kr. og en negativ egenkapital på 10,6 mio. kr. ved regnskabets lukning den 30. juni året før.

Men med Friheden Invest med en egenkapital på 2,5 mia. kr., og grundlægger af modekoncernen IC Group, Niels Erik Martinsen i ryggen som hovedaktionær, rystes der ikke på hånden i Homemate-ledelsen.

"I bund og grund har vi været gennem en lang rejse siden Homemate og Maaltidet slog pjalterne sammen – og vi følger vores strategi. Vi er gået fra ret stort minus i nogle år til et minus i seneste regnskab, som vi kan se os ud af. Vi er tæt på vores mål, som er breakeven," siger adm. direktør Niels Andreæ.

Samlet set har de seneste års underskud rundet 100 mio. kr., men selskabets ledelse holder fast og har set gode takter, selv om pandemien har ramt forretningen, men ejerkredsen har garanteret driften i det indeværende år.

 

"I regnskabet havde vi ikke kalkuleret med corona, men har oplevet, at det vi har tabt på frokostforretningen, har vi hentet hjem i Homemate-regi," siger Niels Andreæ.

Han peger på, at selskabet har brugt den seneste tid på at stramme forretningen op, effektivisere og sætte det rigtige hold.

"Vi har fået kontrol over forretningen ved at få styr på vores kundesegmenter, få styr på vores butikker og har brugt mange ressourcer på at skabe en velsmurt maskine med et godt team," lyder meldingen fra Homemate-direktøren.

I årsregnskabet oplyses omsætningen ikke, men bruttofortjenesten viser et dyk fra 14,9 mio. kr. i 2019/20 til 4,4 mio. kr. i seneste regnskabsår.

Klar til åbning

Nu er første seks måneder af indeværende regnskabsår meget snart gået og fokus er på at vokse, hvor første skridt bliver åbningen af en ny butik på Østerbro i København.

"Vi åbner en butik mere inden nytår og kigger efter strategiske lokationer til flere let tilgængelige steder, der passer til Homemate-forbrugerne," siger Niels Andreæ.

Han peger på, at Homemates setup med knap 70 ansatte er det rette nu til at komme ud over stepperne og levere værdi de kommende år.

"Nu har vi opbygget et koncept, der er bæredygtigt og kan skaleres, fordi der er kommet styr på maskinen," siger han og åbner en lille dør for, at nye opkøb kan blive en mulighed.

"Der kan sagtens ligge en akkvisition for os i vækstforløbet, men hovedformålet er at holde styr på top- og bundlinje lige nu og finde de steder i et marked med enorm volumen, hvor man kan tjene penge," lyder det fra Niels Andreæ.

Konceptet på plads

Mens cateringforretningen i Maaltidet har taget rutscheture under nedlukningerne, har retningen på Homemate-mærket været mere snorlige de senere år, hvor retterne sælges i en lang række dagligvarekæder og i de fem butikker omkring hovedstaden.

"Vores brand Homemate gør det virkelig godt og er bredt ude i dagligvarehandlen og online de steder, hvor vi gerne vil være samt i vores fem egne butikker," lyder det fra Homemate-direktøren.

Han peger på, at mærket skal være noget for de kunder, der fokuserer på kvalitet og ikke på prisen.

"Vi er restauranten derhjemme, hvor du tager lækker mad med hjem og nyde det sammen med gæster over et glas vin. Det er high end, hvor forbrugerne får noget for det, de køber."

Føtex er på udkig efter flere luksusvarer til de virtuelle hylder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter