Pandemien har pustet til butikkernes egne mærker

To fødevareproducenter fortæller, at produktionen af private label til detailkæder er blevet en bugnende forretning. Især pandemien har skubbet ordrerne og væksten frem, men kravene til butikkernes egne har ændret sig markant på bare to år.
Foto: Annika Byrde / Ritzau Scanpix
Foto: Annika Byrde / Ritzau Scanpix

Butikkerns egne mærker eller private label er en af de kategorier, der er blevet begunstiget af corona-pandemiens hærgen.

Mærkerne har typisk været billigere end traditionelle produkter, men nu er tendensen også, at produkterne er mere luksuriøse og at de følger krav om bæredygtighed og mærkningsordninger.

En analyse fra konsulentvirksomheden McKinsey viser, at forbrugerne under coronakrisen har købt mere private label. Ikke nok med det, så er forbrugerne også blevet ved med at købe, hvilket mærkes hos lakseselskabet Vega Sea A/S.

"Vi har selvfølgelig kunne mærke, at retail har været begunstiget under pandemien. Vi har også været ramt af en svag foodservice-sektor. Men vores private label-forretning er i den grad vækstet i de senere år," siger Jakob Graasbøll Enemark, der er adm. direktør i Vega Sea A/S med hovedsæde i Kolding.

Halvdelen af Vega Seas forretning er private label, hvor de leverer til alle regioner i verden med over 30 markeder i porteføljen. Af et helt nyt regnskab fremgår det, at Vega Salmon A/S, der er ejet af Vega Sea A/S, omsatte for knap 1,1 mia. kr.

Ifølge tal fra analyseselskabet Nielsen, der blev præsenteret på private label-organisationen PLMA's videokonference i april, steg væksten for detailkædernes egne brands i Europa i 2020 til 8,2 pct fra 2,1 pct. i 2019. Det svarer til en omsætningsfremgang på 54 mia. euro.

Innovation og kvalitet er i højsædet

Grunden til at private label oplevede stigende popularitet under pandemien, er ifølge McKinsey, at produkterne har været mere tilgængelige end andre brands. For det andet er prisen lavere, og kvaliteten er generelt høj.

Jakob Graasbøll Enemark fortæller, at de henvendelser Vega Sea får fra både eksisterende og nye kunder har ændret sig under pandemien.

"Vi mærker en større interesse fra retailere i at kunne udbyde et bredere men også dybere sortiment af egne brands. De løfter både kvaliteten og går en smule op i pris, men det store omdrejningspunkt er, at de vil skabe en ny udvikling," siger han.

Fremgang på chokoladefronten

Jakob Skovsgaard, der er adm. direktør i Kathrine Andersen Chokolade fortæller, at det forretningsben for chokoladeproducenten, der beskæftiger sig med private label, er gået meget frem de seneste to år.

"Jeg ved ikke, om det er på grund af pandemien, eller om det er en udvikling, der skulle ske uanset hvad. Men vi har fået flere ordrer fra vores eksisterende kunder og landet flere ordrer fra nye kunder. Det vækster ret hurtigt. Det havde vi håbet på, at vi kunne lukrere lidt mere på på messen," siger han om den PLMA-konference, der for nylig blev aflyst.

Jakob Skovsgaard ønsker ikke at fortælle, hvor stor en del af Kathrine Andersens forretning fra Hinnerup, der er private label. Han kan heller ikke fortælle, hvem selskabet laver private label for på grund af tavshedspligt, men størstedelen af kunderne er danske.

Skal følge tidens tendenser

I Amsterdam i december skulle Vega Sea og og Kathrine Andersen Chokolade have været til den årlige PLMA-messe, der er en messe for private label. I år blev den igen aflyst på grund af stigende smitte i Holland.

Et af messens fokuspunkter i år skulle ellers have været, hvordan industrien kan bevæge sig i en mere bæredygtig retning. På messen skulle Vega Salmon blandt andet præsentere, hvordan de havde minimeret brugen af plastik med 50 pct. på deres gravad laks.

"For vores produkter, der handler det om, at vi skal minimere plastik, bruge genanvendelige materialer og have de korrekte mærkninger. Men samtidig handler det om convenience og sundhed," siger Jakob Graasbøll Enemark.

Ved Vega Salmon oplever Jakob Graasbøll Enemark, at private label er en mulighed for virksomheder og retailere at sikre, at de har produkter, der følger tidens tendenser.

Kræver kvalitet

Selvom Kathrine Andersen er i en helt anden branche, så oplever de samme tendens.

"Detailhandlen har jo haft en god forretning de seneste år, som mange gerne vil være en del af. Men det vi hører fra dem, der kommer til os er, at flere gerne vil have deres egne brands af høj kvalitet," siger Jakob Skovsgaard.

Ifølge McKinsey bevæger private label sig i en retning, hvor der ikke bliver gået på kompromis på pris. Til gengæld bliver det nemmere for producenter at levere produkter af høj kvalitet, innovation og nyskabelse.

Også det kan Jakob Skovsgaard fornemme, når han er i kontakt med nye og eksisterende kunder.

"Vi er Danmarks ældste chokoladeværksted fra 1898. Det er en stor fordel, at vi har den historie med, når vi er i kontakt med vores kunder. Det signalerer, at vi har en høj kvalitet og at det er fagpersoner, der laver produkterne, hvilket på private label-delen er blevet en større fordel," siger han.

Verdens største private label-messe aflyses

Arla vil klemme ny vækst ud af sine mest kendte brands 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter