Når dansker går ud for at spise er det ikke kun kvalitet, pris og service, der afgør, hvad vi vælger. Ifølge en ny undersøgelse fra Arlas forretningsenhed Arla Pro, der sælger produkter til profesionelle køkkerne og kantiner, siger 62 pct., at brugen af lokale råvarer har betydning for valget af spisested.
Derudover svarer seks ud af ti ligeledes, at det har betydning for dem, at spisestedet gør noget aktivt for at mindske sit madspild, skriver Arla Pro i en meddelelse.
"Undersøgelsen viser en øget bevidsthed hos forbrugerne, som restauranterne bør tænke ind i deres indkøb, markedsføring, planlægning af menuer osv. Det kan de f.eks. gøre ved at tydeliggøre, at det smør der serveres, kommer fra Arlas mejeri i Holstebro osv. På den måde er forbrugerne ikke er i tvivl om, hvor madvarerne stammer fra," siger Jesper Vanghøj, marketingansvarlig hos Arla Pro.
Det er dog ikke kun madspild og lokale råvarer, der vægtes højt hos de danskere restaurantgængere. 62 pct. af de adspurgte svarer, at det har betydning for dem, at restauranten har fokus på dyrevelfærd, mens det for 54 pct. er vigtigt, at der bliver brugt økologiske råvarer.
25 pct. svarer desuden, at det har betydning, at spisestedet tilbyder vegetariske retter.
"Inden for de seneste år er der kommet øget fokus på bæredygtig madlavning. Derfor er det en naturlig reaktion, at de krav vi f.eks. stiller til vores egen madlavning, også smitter af på vores forventninger til de restauranter og caféer, vi besøger," siger Jesper Vanghøj.
Arla vil klemme ny vækst ud af sine mest kendte brands
Arlas kantinesalg har kurs mod normalen
Arla-undersøgelse: Stort flertal vælger restaurant efter personlige anbefalinger