Grøntkassevirksomheden Freshland får kritik for at oversælge CO2-besparelser og benytte misvisende klimatal i markedsføringen.
Kritikken kommer ifølge Børsen fra tidligere samarbejdspartnere, tidligere ansatte samt eksperter i markedsføring, der mener, at det er vildledende, når Freshland fortæller, at selskabet med sin forretningsmodel kan reducere CO2-udledningen med 88 pct.
For tallet bliver ikke præsenteret i den rette sammenhæng, og henviser alene til ét led i Freshlands værdikæde, nemlig klimabelastningen fra kølelagre, og ikke til hverken transport eller dyrkning, lyder argumenterne.
Desuden beskriver tallet udelukkende den potentielle CO2-besparelse, og det er ikke undersøgt, hvor stor den egentlige besparelse er, lyder det ifølge Børsen fra WWF Verdensnaturfonden, der står bag den oprindelige beregning fra 2016.
Stifterne bag Freshland, Mathilde Jakobsen og Filipe Leal, beklager over for Børsen, hvis de har kommunikeret upræcist.
"Jeg har begået en fejl," siger Mathilde Jakobsen om formuleringen om CO2-effekten til Børsen.
Freshland, der blev stiftet i 2015, omsatte for over 40 mio. kr. i 2020. Målet er en omsætning på 100.000 mio. kr. i 2021.