Freshland vil rejse 100 millioner i løbet af efteråret

Grøntkassevirksomheden vil blandt andet bruge pengene på at realisere de mange ekspansionsambitioner, som stifterne bag selskabet har.
Foto: Brian Karmark/Ritzau Scanpix.
Foto: Brian Karmark/Ritzau Scanpix.

Frugt- og grøntkassevirksomheden Freshland har haft svært ved at balancere mellem at holde fokus på de langsigtede planer og blive opslugt af den daglige drift, som mere end ofte stjæler stifternes opmærksomhed.

Det vil de nu ændre på, og første skridt på vejen er en kapitalrejsning, der skal fore pengepungen til en fremtidig ekspansion i udlandet, fortæller Mathilde Jakobsen, som sammen med Filipe Leal stiftede Freshland tilbage i 2015.

I løbet af efteråret skal Freshland, der har haft god medvind under coronakrisen, rejse 100 mio. kr., som skal bane vejen for, at de to ejere kan føre deres mange ambitioner for virksomheden ud i livet.

Planen var ellers, at de 100 mio. kr. allerede skulle være rejst i løbet af sommeren, men det blev ifølge Mathilde Jakobsen ikke til noget, da det ikke var "det rigtige tidspunkt."

Det er det imidlertid nu, fortæller Mathilde Jakobsen:

"Vi har været bootstrapped (virksomheden ikke har rejst ekstern kapital, red.) til der, hvor vi er i dag, hvilket har været både godt og skidt. Det har været godt på den måde, at vi ikke har skaleret en forretning, som ikke fungerede, eller som havde nogle børnesygdomme. Vi har samtidig kunnet teste tingene af og kun investeret i det, vi kunne se, gav afkast. Derfor føler vi også, at vi er klar og nu kan bruge den kapital, vi får ind," siger hun.

Giver mulighed for hurtigere skalering

Indtil nu har Freshland-folkene udvidet sin forretning til to lande ad gangen og sørget for, at virksomhederne udenlandske forretninger skal være "break even", før de har taget opgaven i at ekspanderer til flere lande på sig.

Det har der ifølge Mathilde Jakobsen været god læring i, da Freshland på den måde har fået lavet en form for drejebog for, hvordan man lancerer nye markeder.

Derfor vil det også være langt nemmere for grøntkassevirksomheden at udvide hurtigere i fremtiden - det kræver dog kapital, fortæller Mathilde Jakobsen.

"Havde vi 100 mio. kr. i morgen, kunne vi måske gå ind i ti lande på en gang," siger hun.

Dansk frugtkasse-selskab starter op i Holland  

Freshland er foruden Danmark tilstede i Sverige, Tyskland og Holland, og planen er at åbne i Belgien og Norge - måske også Schweiz - inden for det kommende måneder.

Freshland kom ud af 2020 med en bruttofortjeneste, der voksede til 4,1 mio. kr. fra 2019-niveau, der lå på -25.021 kr. I samme periode steg årsresultatet fra -1,1 mio. kr. til 272.948 kr., og omsætningen - som virksomheden ikke oplyser - steg ifølge Mathilde Jakobsen fra 13 mio. kr. til mere end 40 mio. kr.

I år forventer Freshland at omsætte for omkring 100 mio. kr., hvilket er halvt så meget, som forventningen til 2021 lød tilbage i april.

Stagneret vækstkurve får Freshland til at skære ind til benet Freshlands eksplosive vækstkurve stagnerer - nu skal der skæres ind til benet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter