FødevareWatch

Planteproducenter får ny forening under Landbrug & Fødevarer

Den nye forening skal sikre, at den danske planteindustri har de bedste rammer. Samtidig skal der skabes et fællesskab for vidensdeling. Sekretariatschef i brancheforeningen Plantebranchen er glad for det nye tiltag.

Foto: Jacob Ehrbahn / Ritzau Scanpix

Industrien for plantebaseret fødevarer er i rivende udvikling, hvilket nu får Landbrug & Fødevarer til at stifte en ny brancheforening kaldet Danske Planter.

Skal industrien kunne følge med den stigende interesse for plantebaseret fødevarer, så er der brug for et fællesskab, hvor planteindustrien kan dele erfaringer og viden.

"Alt tyder på at efterspørgslen efter plantebaserede fødevarer vil stige i fremtiden som følge af ønsket om en kost og et madforbrug, der har et lavere aftryk på klima og miljø. Det giver nye muligheder på markedet –og det kan mærkes hos det store felt af danske virksomheder, der produktudvikler, markedsfører og sælger til forbrugere, dagligvarehandel og foodservice," skriver Landbrug & Fødevarer.

I brancheorganisationen for plantebaserede fødevarer Plantebranchen, der ser man kærkomment på det nye tiltag. Ifølge organisationen, så passer tiltaget godt ind i det plantebaserede fokus i den seneste landbrugsaftale.

"Nu er der afsat 1,2 mia. kr. til at fremme de plantebaserede fødevarer, så det er naturligt, at der kommer en brancheforening for de landmænd, som vil være en del af den grønne omstilling og vil i gang med at producere planter til menneskemad," siger Frederik Madsen, der er sekretariatschef i Plantebranchen.

Der vil som led i den nye forening blive etableret et Advisory Board, som skal bidrage til at varetage de kommende deltageres interesser, skriver Landbrug & Fødevarer.

Plantebaseret måltidsselskab henter 330 millioner

Fart på færdigretter får convenienceselskab til at udvide til Tyskland 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier