FødevareWatch

Økologien bevarede i 2020 sin markedsandel i foodservice

Selvom det generelle salg til foodservicesektoren har fået slag under coronanedlukningerne, formår økologikategorien at fastholde momentum. Den største andel går til de offentlige køkkener, viser tal fra Danmarks Statistik.

Økologiske fødevarer har i dag en markedsandel på omkring 13 pct. i Danmark. Økologisk Landsforening har et mål om at øge andelen til 30 pct. i 2030. Det indebærer, at salget skal øges mindst 27 mia. kr. Foto: Carsten Andreasen | Foto: Carsten Andreasen

De økologiske varer har formået at holde momentum i foodservicebranchen på trods af corona. De økologiske varers andel af det samlede salg til foodservice udgjorde nemlig 12 pct. i 2020, hvilket var på samme niveau som i 2019.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik er salget af økologisk føde- og drikkevarer til foodservice faldet med 20 pct. fra 2,527 mia. kr. i 2019 til 2,018 mia. kr. i 2020. Det samlede salg af føde- og drikkevarer faldt dog lidt mere, nemlig med 22 pct. fra 21,6 mia. kr. i 2019 til 16,8 mia. kr. i 2020.

"Det er helt forventeligt, at salget af økologiske fødevarer til foodservice er faldet. Og det er glædeligt, at markedsandelen på 12 pct. er bevaret. Det viser, at økologien har fodfæste i de professionelle køkkener, og der er et fortsat potentiale for vækst både i det offentlige og private," siger Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, i en pressemeddelelse fra organisationen.

De økologiske kolonialvarer var den største varegruppe med 37 pct. af det samlede salg af økologiske varer til foodservice. Næststørste varegruppe var mejerivarer med 31 pct.

Det er særligt de offentlige køkkener, der tager en stor andel af det økologiske salg i foodservicebranchen. Her står den offentlige sektor med 48 pct. for næsten halvdelen af markedet for økologske varer. Sektorens generelle andel af foodservicemarkedet ligger på 21 pct.

"Vi oplever, at mange storkantiner efterspørger og prioriterer de økologiske råvarer højt, så i takt med, at mere og mere bliver normaliseret, forventer vi at salget af dansk økologi igen kommer op på niveauet fra 2019. Dog ser vi også fortsat ind i en ny struktur på arbejdspladserne med mere fleksible regler for hjemmearbejde, så det bliver spændende at se, hvordan frokostleverandørerne løfter opgaven med at skabe måltidsløsninger til den del af arbejdsstyrken, der ikke er på kontoret," siger Kristian Ploug Grut, der er seniorkonsulent i Marked og Ernæring i Landbrug & Fødevarer, i en pressemeddelelse fra selvsamme.

Coop-direktør: Der vil komme prisstigninger på dagligvarer

Økologisk pakkeri skærer halvdelen af leverandørerne fra

Arla får grønt lys af Kina til ny øko-eksport 

Mere fra FødevareWatch

Pernod Ricard køber online whiskykæmpe

The Whisky Exchange er onlineforhandler af knap 4000 forskellige skotske whisky-mærker i over 30 lande. Handlen skal give den franske koncern mere viden om markedet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier