FødevareWatch

Mejerikoncern løfter milliardomsætning – bundlinjen dykker

Pandemien har presset indtjeningen kraftigt i den nordjyske mejerikoncern Nordex Food Gruppen. Selskabets salg af hvidost og det øvrige ostesortiment er gået frem, men tvivl om fremtidige toldsatser i USA forstyrrer.

Foto: PR

Salget af oste fra den nordjyske mejerikoncern Nordex Food Gruppen fortsætter i vejret trods pandemiens pres på foodservicemarkedet sidste år.

Derimod er koncernens indtjening kommet under heftig pres i 2020 fra netop dyk i foodservicesalget, påvirkning af straftold i USA og lave valutakurser. Nordex Food producerer årligt 58.000 ton ost fra tre mejerier i Nørager i Himmerland samt i Rumænien og Østrig til 70 lande.

Omsætningen voksede sidste år med 130 mio. kr. til knap 2,2 mia. kr., mens bundlinjen dalede til 15 mio. kr. sidste år mod 41,8 mio. kr. i 2019. Og det har ifølge direktøren været hård kost at komme gennem 2020.

"Regnskabet er tilfredsstillende for coronaen har ramt os hårdt i bølge to, hvor restaurantområdet blev lukket ned i løbet af 2020. For os har mere detailsalg bare ikke været nok til at opretholde indtjeningen," siger adm. direktør Martin Aagaard Pedersen.

Vi har kæmpet med straftold på 25 pct. til USA – for det er mange penge at absorbere i værdikæden

Martin Aagaard Pedersen, adm. direktør, Nordex Food
Foto: PR
Foto: PR

"Vi har forsøgt at dirigere og omstille fra foodservice over til detail i løbet af året, hvilket bare kræver en masse håndtering i organisationen, men er det eneste man kan gøre," siger han.

USA er et spørgsmålstegn

Martin Aagaard Pedersen er sammen med sin far og Nordex-stifter, bestyrelsesformand Keld Pedersen, medejer af den privatejede koncern med omkring 460 medarbejdere, der har hovedsæde i nordjyske Dronninglund.

Herfra har koncernen i 2020 haft masser af udfordringer - foruden det brede foodservicedyk - på store markeder som Storbritannien og USA, hvor henholdsvis brexit og straftold har taget overskrifter.

"Vi har kæmpet med straftold på 25 pct. til USA – for det er mange penge at absorbere i værdikæden. Nu er den midlertidig afskaffet i fire måneder fra midten af marts, så nu sørger vi for at få en masse varer til USA, men der er risiko for at tolden kommer tilbage," siger Martin Aagaard Pedersen.

"Det påvirker selvfølgelig efterspørgslen med varer til USA lige nu. Og de lokale producenter får en fordel af straftolden, hvilket kan koste volumen, hvis ikke man vil absorbere prisstigningen i forhold til forbrugerne."

Nordex Food-direktøren peger på, at valutasvingningerne med lave dollar- og pund-kurser også har været imod koncernen i 2020. Selskabets egenkapital udgør 227 mio. kr. efter 2020-regnskabet.

Kigger mod åbning

Selskabet har fortsat udviklingen ind i 2021, hvor man forventer en samlet omsætning på ca. 2,3 mia. kr. og et "positivt resultat på niveau med 2020". På foodserviceområdet forventes der en "ketchupeffekt", når markederne åbner op igen, hvilket vil give øget salg. Men omvendt er prisstigninger på råvarer, fragt og coronahåndtering med til at presse indtjeningen.

Nordex har ikke mindst et stort marked for hvidost i Europa til de tyrkiske minoriteter, hvilket var baggrunden for at overtage det belgiske selskab Türk Food Impex sidste år. Flere opkøb afvises langt fra, men er ifølge direktøren ikke et vigtigt pejlemærke.

"Vi har rigtig gode samarbejdspartnere rundt omkring – og vi er klar til opkøb når muligheden byder sig, men det er ikke noget, vi går efter. Vi har nok at bruge vores penge til," siger Martin Aagaard Pedersen.

Nordjysk mejeri runder ny milliardmilepæl

Nordjysk ostemejeri ånder lettet op over brexitaftale

Lastbilerne ruller videre: Frygten for brexit-kaos gjort til skamme 

Mere fra FødevareWatch

Pernod Ricard køber online whiskykæmpe

The Whisky Exchange er onlineforhandler af knap 4000 forskellige skotske whisky-mærker i over 30 lande. Handlen skal give den franske koncern mere viden om markedet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier