FødevareWatch

Ny sommerpakke skal hjælpe turistbranchen

Regeringen afsætter samlet 1,6 mia. kr. til en sommerpakke, der skal kickstarte dansk turisme.

Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Der er hjælp på vej til nogle af de brancher, som har været særligt hårdt ramt på grund af udbredelsen af covid-19, kendt som coronavirus.

Fra juni forsvinder en række hjælpepakker, og derfor foreslår regeringen ligesom sidste år nu en sommerpakke, der skal stimulere dele af dansk økonomi.

"De har brug for en ekstra hånd nu, hvor mange andre heldigvis begynder at mærke opsvinget. Derfor præsenterer vi en sommer- og erhvervspakke målrettet dem, der har lidt længere udsigt til genopretning," siger finansminister Nicolai Wammen (S) i en pressemeddelelse.

Den vil også gøre det billigere at rejse indenrigs med tog eller færge hen over sommeren.

Sidste år vakte det stor kritik, at der blev indført en regel, som betød, at turister skulle overnatte minimum i seks dage. Den er ikke en del af årets sommerpakke.

I 2020 tabte det danske turisterhverv 31 mia. kr., hvoraf 28 mia. kr. var i hovedstaden.

Derfor er der i år et særligt fokus på de fire store byer, der trækker mange turister. Sidste år var der kritik, fordi de små øer og sommerferieområder især blev tilgodeset.

Hovedparten af pakken finansieres af regeringens "krigskasse" på 9,2 mia. kr., som blev afsat på finansloven for i år.

Folketingets partier indkaldes til forhandlinger om pakken samt udfasning af de generelle hjælpepakker.

Særligt storbyturismen har været hårdt ramt, hvor antallet af overnatninger er mere end halveret siden 2019. Derfor foreslås en sommerpulje, hvor restauranter i de fire største byer kan søge et kontant tilskud på op til 50.000 kr. til at give kunderne gode tilbud, lyder det i en pressemeddelelse fra Erhvervsministeriet.

Medie: Regeringen brygger på sommerhjælpepakke til omkring 1,5 mia. kr. 

Mere fra FødevareWatch

Hastighed og lokale produkter skal give Gorillas succes på det danske marked

INTERVIEW: Fredag varslede tyske Gorillas sit indtog på markedet for levering af dagligvarer i Danmark. I et interview med FødevareWatch sætter selskabets nordiske chef ord på ambitionerne, som ikke går på at kapre markedsandele – og er mere optaget af "revolutionere forbrugeres traditionelle fødevareindkøb".

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier