FødevareWatch

Greenpeace til regering og EU: Stop med at støtte kødkampagner

De europæiske producenter af kød og mælk kan hente støtte til eksportfremme og kampagner i EU-systemet. Står det til Greenpeace, bør støtten stoppes.

Foto: Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix

I en ny rapport fra Greenpeace fremgår det, at EU-kommissionen i perioden 2016-2021 har udbetalt 1,9 mia. kr. til reklamer og kampagner for kød og mejeriprodukter.

Pengene er ifølge miljøorganisationen hentet hjem bl.a., fordi interesseorganisationer som Landbrug & Fødevarer forsøger at imødegå forbrugervandringen væk fra kød og mælk gennem reklamer og kampagner. Den pengestrøm bør ophøre, siger Helene Hagel, klima- og miljøpolitisk leder i Greenpeace i et indlæg på Altinget.

EU støtter kødkampagne med 23 millioner

"Det er ikke overraskende, at private virksomheder først og fremmest vil tjene penge. Men det er grotesk, at virksomheder, der sælger kød- og mælkeprodukter, får støtte fra fællesskabets pengekasser til at betale for kække reklameslogans og samarbejder med influencere, som vores børn og unge følger på sociale medier," siger hun og tilføjer:

"Regeringen bør derfor stoppe med at udbetale en eneste krone til kampagner af denne karakter og arbejde for, at EU-kommissionen gør det samme."

Forening: Brexit kan koste kødindustri 50 procent af handlen

Hanegal-projekt får del i støttemillioner

Fra grumset vand til plantebøf: Mikroalge-projekt henter økonomisk støtte

Mere fra FødevareWatch

Bæredygtighed skal sikre fiskeforretningen 100 år frem

Milliardforretningen Nordic Seafood i Hirtshals følger indgroede principper om ansvarlighed fra de japanske ejere, men råber sjældent højt om det. På sigt vil indsatsen bære frugt, efterhånden som markedet efterspørger bæredygtige fisk og skaldyr, lyder det fra topchefen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier