Greenpeace til regering og EU: Stop med at støtte kødkampagner

De europæiske producenter af kød og mælk kan hente støtte til eksportfremme og kampagner i EU-systemet. Står det til Greenpeace, bør støtten stoppes.
Foto: Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix
Foto: Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix

I en ny rapport fra Greenpeace fremgår det, at EU-kommissionen i perioden 2016-2021 har udbetalt 1,9 mia. kr. til reklamer og kampagner for kød og mejeriprodukter.

Pengene er ifølge miljøorganisationen hentet hjem bl.a., fordi interesseorganisationer som Landbrug & Fødevarer forsøger at imødegå forbrugervandringen væk fra kød og mælk gennem reklamer og kampagner. Den pengestrøm bør ophøre, siger Helene Hagel, klima- og miljøpolitisk leder i Greenpeace i et indlæg på Altinget.

EU støtter kødkampagne med 23 millioner

"Det er ikke overraskende, at private virksomheder først og fremmest vil tjene penge. Men det er grotesk, at virksomheder, der sælger kød- og mælkeprodukter, får støtte fra fællesskabets pengekasser til at betale for kække reklameslogans og samarbejder med influencere, som vores børn og unge følger på sociale medier," siger hun og tilføjer:

"Regeringen bør derfor stoppe med at udbetale en eneste krone til kampagner af denne karakter og arbejde for, at EU-kommissionen gør det samme."

Forening: Brexit kan koste kødindustri 50 procent af handlen

Hanegal-projekt får del i støttemillioner

Fra grumset vand til plantebøf: Mikroalge-projekt henter økonomisk støtte

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter