I en ny rapport fra Greenpeace fremgår det, at EU-kommissionen i perioden 2016-2021 har udbetalt 1,9 mia. kr. til reklamer og kampagner for kød og mejeriprodukter.
Pengene er ifølge miljøorganisationen hentet hjem bl.a., fordi interesseorganisationer som Landbrug & Fødevarer forsøger at imødegå forbrugervandringen væk fra kød og mælk gennem reklamer og kampagner. Den pengestrøm bør ophøre, siger Helene Hagel, klima- og miljøpolitisk leder i Greenpeace i et indlæg på Altinget.
EU støtter kødkampagne med 23 millioner
"Det er ikke overraskende, at private virksomheder først og fremmest vil tjene penge. Men det er grotesk, at virksomheder, der sælger kød- og mælkeprodukter, får støtte fra fællesskabets pengekasser til at betale for kække reklameslogans og samarbejder med influencere, som vores børn og unge følger på sociale medier," siger hun og tilføjer:
"Regeringen bør derfor stoppe med at udbetale en eneste krone til kampagner af denne karakter og arbejde for, at EU-kommissionen gør det samme."
Forening: Brexit kan koste kødindustri 50 procent af handlen
Hanegal-projekt får del i støttemillioner
Fra grumset vand til plantebøf: Mikroalge-projekt henter økonomisk støtte