Digitaliseringen går så stærkt lige nu, at detailsektoren kæmper med at følge med på ledelsesgangene. Samtidig efterspørger forbrugerne meget større fokus på bæredygtighed, hvilket tilsammen kan være med til at rokke ved direktørstolene.
Det siger Per Østergaard Jacobsen, direktør i konsulentvirksomheden Efficiens med indsigt i detailsektoren og ekstern lektor på Institut for Afsætningsøkonomi på CBS.
"Der foregår nogle klare tendenser og skifte i forbrugeradfærden mod digitalisering og bæredygtighed lige nu, som detailledelserne ikke altid i sync med, fordi de ofte er låst fast i nogle måder at gøre tingene på. Det kan medvirke til udskiftningerne," siger Per Østergaard Jacobsen.
Masser af påvirkninger
Ud over de oplagte økonomiske resultater og målsætninger internt i koncernerne, nævner han desuden urbanisering og generel overkapacitet på detailmarkedet med i summen af udfordringer, der kræver detailchefer, som er hurtige på fødderne.
Derfor henter detailkæderne lige nu profiler ind, der matcher udfordringerne bedre.
"Tidligere har detailhandlen haft otte ugers planlægningshorisont med tilbudsaviser og kampagner. Nu er der en forandring mod realtid, og du skal interagere med kunderne direkte. Nogle er dygtige til at udnytte data og udnytte de digitale muligheder - andre er ikke. Derfor betyder det rigtigt meget hvem der står i spidsen," siger Per Østergaard Jacobsen.
I forbindelse med de to store ledelsesrokader i Coop for nylig og senest Dagrofa, forfremmede Coop således Morten Viktor, så han som koncerndirektør med anvar for det digtale og e-commerce sidder med i koncernledelsen.
I Dagrofa har man torsdag indledt jagten på en person, der kan bestride posten som digital direktør og ligeledes indgå i koncernledelsen i Ringsted-koncernen.
Dagrofa skifter ud i toppen på Meny og foodservice
Hav fingeren på forbrugerpulsen
Hos Per Østergaard Jacobsen handler detailudfordringerne desuden på forbrugernes stigende bevægelse mod ansvarlighed og bæredygtighed, som en medvirkende årsag.
Således peger 65 pct. af de adspurgte på bæredygtighed som vigtigt element i en undersøgelse blandt 2500 forbrugere, som Efficiens står bag.
"Det handler om at få indsigt gennem indsamling af data og bruge den proaktivt i forhold til forbrugerne, og det formår alle ikke at gøre. Derfor ville jeg prioritere det digitale endnu mere. Coop stikker af digitalt og er foran alle andre - spørgsmålet er om de kan bruge det godt nok forretningsmæssigt," siger han.
Ny kædedirektør: Meny har Danmarks stærkeste fødevarekoncept
Coop-chefs nye drømmehold på mission: "Målet er 1000 forskellige butikker"