FødevareWatch

Coop-chefs nye drømmehold på mission: "Målet er 1000 forskellige butikker"

Beslutningerne skal tættere på butikker og kunder. De skal mærke en forskel på de forskellige Coop-butikker fremover, lyder det fra Coop-topchef Kræn Østergaard Nielsen efter meldingen om kæmpe ledelsesrokade i koncernen.

Foto: PR/Coop

Indtjeningsmål kommer til at stå efter kundetilfredshed fremover i Coop. Med dagens omfattende ledelsesrokade i Coop-koncernen har adm direktør Kræn Østergaard Nielsen sat et helt nyt ledelseshold, hvor fokus først og fremmest rettes mod at skabe bedre butikker og mere tilfredse kunder.

"Med rokaden rykker vi ansvaret og ressourcerne ud i kæderne, og de får mere ørenlyd ved at referere til mig fremover. Det betyder, at kunderne kommer til at møde en forandring, for vi skal stå skarpere på sigt og være mere relevant butik for butik," siger Kræn Østergaard Nielsen.

Den 40-årige direktør tiltrådte jobbet som øverste Coop-chef i september. Han kom til fra jobbet som finansdirektør.

Målet er 1000 forskellige butikker, hvor vi i dag er blevet for ensrettet.

Kræn Østergaard Nielsen, adm. direktør, Coop Danmark
Fra nytår har han sat nye folk i spidsen for de fire detailområder, og Allan Kristoffersen bliver koncerndirektør for Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen, mens Thomas Nielsen skal lede Coop 365 & Fakta. I Irma er Rikke Wolff konstitueret kædedirektør, og der er også fundet en ny digital direktør i form af Morten Viktor.

Coop gennemfører gennemgribende rokade

Tanken er at få kæderne til mere at leve deres eget liv, så de matcher kunderne i netop deres butik.

"Målet er 1000 forskellige butikker, hvor vi i dag er blevet for ensrettet. Vi vil lave en større differentiering mellem kæderne, der skal have forskelligt indkøb, fordi det er til forskellige segmenter. Man kan sige, at vi skal være mere forskellige ude i forhaven, hvor det er blevet for ens, mens maskinrummet i baghaven skal være ens,” siger Kræn Østergaard Nielsen.

Nummer et til kunder

Mens maskinrummet i hovedkontoret skrumpes ind med omkring 70 stillinger og mindre styring fra centralt hold, skal der mere fart på ude i de enkelte kæder.

"Det er første skridt i en rejse mod at blive Danmarks mest kundeorienterede virksomhed, hvor med denne øvelse sikrer, at der er mere kompetence til stede tættest på kunderne. Vi opretter 40 stillinger ude i kæderne for at sikre, at vi har de rigtige koncepter, kampagner og priser," siger Coop-chefen.

Finder ny målestok frem

Med de mange udskiftninger i koncernen har topchefen dermed fået frie hænder til at sætte sit eget drømmehold.

På spørgsmålet om holdet så også får nye drømmemålsætninger at leve op til, er svaret helt tydeligt et ja. Der skal leveres på øverste hylde, men det er i forhold til kunderne.

"Det er et nyt spil på kundernes præmisser, og derfor er der brug for en ny holdopstilling. Ved at vi skifter strategi og retning, ændrer vi også på målsætningerne, hvor vi skal måle på andet end indtjening. Første KPI, når vi vågner om morgenen, bliver kundetilfredshed. Vi har været alt for internt fokuserede," siger Kræn Østergaard Nielsen.

Fra den nuværende direktion har koncerndirektør Stina Glavind valgt at stoppe i Coop. Og også HR-direktør Jens Romundstad fratræder, selv om han for nylig blevet kåret som årets HR-Prisen 2020 og kun har siddet i jobbet i halvandet år.

Coop udvider butikker for en halv milliard og går på opkøbsjagt

Bagland jubler over topchef: "Det er nogle kvaliteter, som vi har brug for i Coop"

McKinsey-formet kronprins overtager Peter Høgsteds Coop

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier