Uden salg til restauranter, kantiner og hoteller kommer der meget okse- og kalvekød ud i det europæiske marked, som ikke kan finde god afsætning.
Danish Crown Beef mærker ligesom de europæiske konkurrenter, at man efter efter en god juleafslutning på 2020 har set markedet bremse ekstra meget op på grund af de mange europæiske nedlukninger.
"Forbruget samler sig om de gængse hverdagsretter, mens de dyre udskæringer er sat noget under pres. Det skaber en ubalance i afsætningen, som er mere udtalt i det nye år, fordi restriktionerne er blevet udvidet, og januar er samtidig ikke en måned, hvor forbrugerne mødes til middagsselskaber," udtaler Henning Sønnichsen, salgsdirektør i Danish Crown Beef, i en markedberetning.
Ubalancen er ifølge slagterikoncernen den samme i andre europæiske markeder, og i Tyskland er noteringen til producenterne faldet som følge af opbremsningen. Næsten alle kategorier er sænket med 10 eurocent, og forventningen er, at det fortsætter.
Det kan potentielt blive en hård periode, vi kigger ind i, hvis restriktionerne ikke lempes i Europa. Dog vil jeg sige, at vi formentlig står bedre end mange af vores konkurrenter qua vores gode samarbejdspartnere på hjemmemarkedet og en fornuftig lagersituation, men det ændrer ikke på, at der skal ændringer til i vores afsætningsmuligheder," siger Henning Sønnichsen.
Svært marked venter Danish Crown Beef Friland: "Julesalget blæser derudaf" Nu vil Naturli Foods blande sig i kampen om grønt milliardmarked med nyt partnerskab i USA