FødevareWatch

Lagkagehusets direktør frygter at miste hverdagssalget

Hjemmearbejde og manglende fredagsmorgenmad på kontorerne skærer en del af bagerkædens to go-salg. En digital satsning skal hjælpe virksomheden med at ramme nye kunder.

Foto: Jakob Jørgensen

Lagkagehusets kerneforretning har det seneste år været ramt af de forandringer, som nedlukninger og begrænsninger har ført med sig, og det er blevet sværere at ramme salget i hverdagene.

Det manglende on the go-salg har potentiale til at blive den største udfordring i branchen over de næste to-tre år, mener kædens adm. direktør Jason Cotta.

"Vi er blevet vant til at arbejde hjemmefra, og derfor tror jeg, at vores indkøbsvaner er blevet ændret permanent. Der vil fremover være en stor gruppe kunder, der vil udskifte en dag på kontoret med hjemmearbejde, og det vil give en nedgang i vores hverdagssalg," siger han.

Frygten er, at hverdagssalget kan være udfordret i forhold til at få det tilbage på niveauet fra før coronanedlukningen.

"Hvis alle har én arbejdsdag, skærer det pludseligt 20 pct. af vores hverdagssalg, og jeg tror, at der kommer til at gå længe, før vi er tilbage på samme niveau, hvis vi nogensinde kommer dertil igen. Vores forretning bygger på, at folk bevæger sig rundt, og hvis de ikke gør det, kan vi mærke det med det samme," siger Jason Cotta.

Fredagsmorgenmaden er væk

Hvor en stor del af salget før blev hentet i kædens butikker i bl.a. indkøbscentre, på banegårde eller i lufthavne, har det af gode grunde været sværere i år. Istedet har butikker placeret i detailbutikker været et hit, ligesom kædens direktør kan observere, at brød og kager har solgt bedre i Jylland end i resten af Danmark. Også kædens 14 drive thru-butikker er blevet brugt mere i år.

Foruden det lavere salg til folk på farten har man i kæden også kunne se kundernes indkøbsvaner ændre sig. Det drejer sig særligt om to go-kaffe og de store morgenmadsindkøb fredag morgen.

"Folk er ikke længere på kontoret, og derfor bliver fællesmorgenmaden, frokostsandwichen eller kaffen på farten skåret væk. Til gengæld kan vi se, at der bliver solgt meget mere kage og rugbrød, da folk nok gerne vil hygge sig med det derhjemme," siger Jason Cotta.

Direktøren er sikker på, at efterspørgslen for varerne stadig er derude.

"Det gode ved at være en bager er, at kunderne uanset skal bruge den samme mængde af brød. Det er derfor kun et spørgsmål om at nå dem, så hvis vi er klar på at omstille os og tænke kreativt, er der ingen grund til ikke at være optimistisk," siger han.

Levering og digital satsning

I starten af året måtte Lagkagehuset lægge planer om åbningen af seks nye danske butikker på hylden, og istedet fokusere på alternative løsninger.

"Vores plan for 2020 var særligt at investere i vores cafémiljø, hvor kunderne kan sidde og nyde vores varer. De planer blev vi af gode grunde nødt til at droppe for en tid, men jeg synes, at vi har fundet andre gode måder at interagere med kunderne på," siger han.

I et forsøg på at omstille sig og forsøge at nå kunderne, har kæden gang i en ny digital satsning, der omfatter en lancering af Lagkagehuset-appen og et leveringssystem med start i begyndelsen 2020.

"Click-and-collect og levering er blevet en større og større del af vores forretning, fordi det har talt ind i ønsket til, at kunderne kan hente varer med minimal eller ingen kontakt med personalet," siger Jason Cotta, der også peger på samarbejdet med leveringstjenesten Nemlig.com som en forretning i opsving.

IKKE KLAR Lagkagehusets udvidelsesplaner står i stampe IKKE KLAR Lagkagehuset udlandBagerkæde kapper ny luns af millionunderskud

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier