FødevareWatch

Fulde frysere hæmmer væksten hos Beyond Meat

I årets tredje kvartal har der ikke været så meget fart under væksten hos Beyond Meat som forventet, og aktiekursen drattede mandag med 28 pct.

Beyond Meat har set et ærgerligt resultat i tredje kvartal, og det har betydet styrtdyk i aktiekurs. | Foto: ANGELA WEISS/AFP / AFP

Mandag måtte Beyond Meat-aktien se sig slået tilbage, som det sjældent er set før.

Ifølge Financial Times, mistede aktierne i løbet af dagen en tredjedel af deres værdi, efter at det plantebaserede selskab havde fremlagt særdeles skuffende tal for tredje kvartal.

Ifølge avisen var væksten på kun 2,7 pct. i forhold til samme kvartal sidste år, og i kvartalet omsatte det ellers ambitiøse selskab for 94,4 mio. dollar, svarende til knap 600 mio. kr. Den meget lille fremgang stod i skarp kontrast til analytikernes konsensus-forventninger om en vækst på omkring 48 pct.

Salget i detailhandlen er i kvartalet vokset med 41 pct., hvor det i andet kvartal var dobbelt så stort som i 2019-kvartalet. Udenfor USA har Beyond Meat set salget stige med 27 pct. i tredje kvartal. I andet kvartal steg salget her med 170 pct.

I foodservice mangler Beyond Meat i kvartalet 11 pct. i forhold til sidste års salg i USA, og internationalt mangler der hele 65 pct.

 Resultatet for kvartalet blev et underskud på 19,3 mio. dollar på bundlinjen, hvilket svarer til et tab på 0,31 dollar per aktie.

Til Financial Times siger Ethan Brown, topchef i Beyond Meat, at det har været et år med meget uforudsigelige forbrugsmønstre, og at der ofte købes stort ind.

"Fryserne var fulde over alt i alle dele af landet," siger han som årsag til den lille fremgang.

Mandag faldt Beyond Meat-aktien med 28 pct., og i formarkedet tirsdag falder aktien mec yderligere 21 pct.

Disneyboss skyder penge i ambitiøs plantestartup Impossible Foods indleder asiatisk offensiv Kødfri dansker rejser trecifret millionbeløb 

Mere fra FødevareWatch

Skovlyst-strategi kulminerer i coronaår

Bryggeriet Skovlyst er vokset i det seneste år ved at være meget orienteret mod salg i næsten alle danske detailkæder. Corona-pandemien får en del af æren, men ifølge ny direktør var det et godt år uanset hvad.

Spar indtager midten af København med luksusvarer og convenience

Kædens nyeste satsning i hovedstaden skal tiltrække både de velhavende københavnere og folk på farten. "I modsætning til vores konkurrenter har vi mulighed for at skalere konceptet ned, så det passer til mindre butikker," siger den konstituerede kædedirektør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier