FødevareWatch

Skagenfood sætter mere tryk på innovation via nyt opkøb

Salget af måltidskasser går strygende, men der er hård konkurrence på markedet. Det kræver konstant fornyelse og løses blandt andet gennem opkøb, siger Skagenfood-stifter.

Foto: PR

Med opkøbet af den lille fynske økoslagter Bodebjerg Øko for nylig vil Skagenfood holde tempoet højt for udviklingen af virksomhedens måltidskasser.

Mens nedlukningerne har påvirket andre dele af fødevarebranchen, har Skagenfood, der er ejet af Salling Group, haft succes med salget af de forskellige måltidskasser til kunder, der i høj grad må finde madinspirationen hjemme i eget køkken.

Den inspriration skal blandt andet komme fra leverandøren af færdigretter, fynske Bodebjerg Øko med direktør Morten Klint i spidsen.

"Årsagen til opkøbet er, at vi i samarbejde med Morten og hans team, vil styrke vores innovation indenfor måltidskasser. Innovation har altid været et vigtigt element for os i forhold til at tappe ind i trends med sund og velsmagende mad, der ikke tager lang tid at lave," siger Betina Kühn.

Hun udgør ledelsen i Skagenfood sammen med sin mand Peter Bagge-Nielsen og beretter om en positiv effekt af coronatiden med en masse nye kunder til Skagenfood.

Salling Group overtager stor luns af ny fynsk økoslagter

Symbiose førte til salg

Virksomheden har været med som sparringspartner hos det fynske datterselskab fra starten og har fået god respons på færdigretterne hos kunderne.

"Vi har startet sortimentet af færdigretter op sammen med Morten, og vi er stolte over at have udviklet konceptet med de mange velsmagende færdigretter, helt fra bunden. Fokus har været på smag, variation og altid kun med 100 pct. økologiske råvarer," siger Betina Kühn.

Hun understreger den stærke forbindelse, der er mellem havnen i nordjyske Strandby og slagtervirksomheden i Marslev på Fyn, der først blev stiftet i maj 2019, men allerede nu beskæftiger 12 medarbejdere.

"Hen ad vejen er samarbejdet blevet en symbiose og vi synes virkelig, at vi sammen med Bodebjerg er lykkedes med at få et spændende sortiment med måltidskasser med gode færdigretter, der kan tilberedes på 15 minutter. Vi er superglade for samarbejdet – så investeringen var et naturligt skridt videre," siger Betina Kühn.

Som en sideeffekt ser hun, at Bodebjerg Øko nu bliver mere eksponeret i forhold til resten af Salling Group.

"Samarbejdet kan give nogle veje ind i Salling Group, det er klart, men det er ikke udgangspunktet. Vi investerer i Bodebjerg Øko for at styrke innovationskraften i Skagenfood og fordi Morten og Bodebjerg har nogle kompetencer, som vi tror kan udvikles yderligere."

Hård konkurrence på måltidskasser

Selv om Skagenfood ifølge direktøren har haft et godt år, er der pres på konkurrencen for måltidskasser på det danske marked. Derfor skal der hele tiden pakkes fornyelse ned i kasserne, mener direktøren.

"Innovation er virkelig en afgørende driver på markedet for måltidskasser. Gennem dette samarbejde, der nu gøres endnu tættere, får vi nogle endnu stærkere måltidskasser med gode økologiske færdigretter," siger Betina Kühn.

Sidste år landede Skagenfood ifølge årsregnskabet et nettoresultat på 3,9 mio. kr. ud af en bruttofortjeneste på 24,8 mio. kr. Salling Group købte 80 pct. af virksomheden i 2017.

Måltidskasse-iværksætter har tabt over 100 millioner på to år: "Helt efter planen"

Aarstiderne og Skagenfood melder om udsolgt

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier