FødevareWatch

Måltidskasse-iværksætter har tabt over 100 millioner på to år: "Helt efter planen"

Millionerne fosser ud af plantebaseret måltidskassekoncept efter investeringer i bl.a. nye lokaler og lanceringen af en ny produktserie. Til næste år venter det første overskud, siger stifter.

Jakob Jønck stiftede Simple Feast i 2014 sammen med Thomas Ambus. Selskabet startede som et opskriftunivers, men begyndte i 2017 at sælge måltidskasser på det danske marked. Foto: PR/Simple Feast

Simple Feast har igen tabt millioner på at sælge veganske og vegetariske måltidskasser i Norden, selvom selskabet har solgt flere måltider end nogensinde før.

Et dugfriskt regnskab viser, at selskabet har tabt 62 mio. kr. efter skat i 2019 mod minus 40 mio. kr. året før. Dermed overstiger det samlede underskud for de to seneste år 100 mio. kr.

Men tabene bekymrer ikke Jakob Jønck, stifter og direktør i Simple Feast.

"Vi er meget tilfredse med 2019 og bliver endnu mere tilfredse med 2020. Vi har haft en kraftig vækstperiode i både 2018 og 2019, hvor vi ikke havde alle de investeringer på plads, vi har nu. Selve profitabiliteten har været derefter," siger Jakob Jønck.

Der er en eksplosion af konkurrenter i måltidskassemarkedet. Men vi kan ikke rigtig mærke de andre.

Jakob Jønck, direktør og stifter, Simple Feast

Simple Feast har blandt andet investeret i nye produktionslokaler på 2200 kvadratmeter, som har kostet 38 mio. kr. I januar 2020 rykkede virksomheden ind i de nye faciliteter på Refshaleøen i København, hvorfra selskabet i dag sender tusindvis af måltidskasser af sted om ugen til både det danske og svenske marked.

"Vi ser i den grad effekten af de massive investeringer i år. Det er helt efter planen," siger Jakob Jønck.

Samme adresse huser en ny restaurant og et innovationskøkken, der tidligere har været adskilt fra produktionen.

"Vi fortrød, at vi startede ud med partnere i Danmark, for andre kunne ikke lave de løsninger, vi gerne ville have. Vi har lært, at vi er nødt til at lave det hele selv for at være sikre på kvaliteten," siger direktøren.

Lancerer en ny produktserie

Investeringerne skete i et år, hvor virksomheden voksede massivt, og omsætningen blev tredoblet. Samtidig voksede medarbejderstaben fra 19 til 57 fuldtidsmedarbejdere. I dag tæller virksomheden samlet 150 ansatte ifølge direktøren.

Simple Feast har desuden udviklet en ny produktserie under navnet Essentials med 25 varer, som er økologiske, plantebaserede og uden tilsætninger, frisklavet på bestilling direkte til kunden.

"Hvis du smager vores chokoladecreme, så smager du noget helt andet end Nutella, men det koster også mere end dobbelt så meget," siger Jakob Jønck.

Serien, der blev lanceret denne sommer, tæller eksempelvis vegansk koldskål til 59 kr. eller chokoladepålæg til 109 kr.

"Vi forsøger at gøre, hvad vi kan for at komme ned i et prisleje, hvor alle kan være med, men vi vil være økologiske og uden forarbejdning, og det koster bare noget mere," tilføjer Jakob Jønck.

Til trods for en stigende konkurrence fra flere nye aktører regner Jakob Jønck med, at Simple Feast i 2020 fortsætter sin tocifrede vækst og når op i en trecifret millionomsætning.

"Der er en eksplosion af konkurrenter i måltidskassemarkedet. Men vi kan ikke rigtig mærke de andre. Jeg tror, at vi har en unik løsning, der bliver bedre og bedre. Det koncentrerer vi os om," siger iværksætteren og nævner den tyske gigant Hello Fresh som eksempel på en ny konkurrent på det danske og svenske marked.

Vi skal ikke kæmpe i USA på samme måde som i Danmark med en modstand i industrien og politisk om den plantemæssige fremtid. Det slag er slået i Californien.

Jakob Jønck, direktør og stifter, Simple Feast

Simple Feast er begyndt at tjene penge nu, men bundlinjen for hele året vil igen være skrevet i rødt. Til gengæld forventer Jakob Jønck, at 2021 vil resultere i selskabets første overskud.

Californien er foran

Virksomheden, der sidste år hentede 225 mio. kr. fra en gruppe investorer som danske Byfounders samt venturefondene Sweet Capital og Balderton, skal indtage det amerikanske marked dette efterår. Derfor er Simple Feast ved at bygge et køkken i Californien, der er endnu større og dyrere end det danske.

I forhold til det danske marked er der flere vegetarer og veganere på den anden side af Atlanten, pointerer Jakob Jønck.

"Vi skal ikke kæmpe i USA på samme måde som i Danmark med en modstand i industrien og politisk om den plantemæssige fremtid. Det slag er slået i Californien. I Danmark er det også slået nu, men i 2016-2017 var der ingen, der troede på det," siger han.

Til gengæld er der på det amerikanske marked flere andre aktører, som udelukkende fokuserer på planter ligesom Simple Feast.

"Vi skal bevise derovre, at vores kvalitet er bedre end alle andres. Det er en anden udfordring for os end i Danmark," siger Jakob Jønck, der tidligere har været med til at starte motionsappen Endomondo.

For Jakob Jønck er Simple Feast et redskab til at rykke verden i en grønnere retning med mindre animalsk protein samt færre tilsætningsstoffer og e-numre. Han håber, at Simple Feast kan udvikle retter og smagsvarianter, der kan overbevise selv den mest hårdnakkede kødelsker.

"Plantebaseret kan være en provokation for nogle, fordi de tror, at vi tager noget fra dem. Men jeg håber og tror på, at vi kan vise, at det gør vi ikke. Vi giver dig noget helt nyt, der er fantastisk for dig selv og din sundhed," siger Jakob Jønck.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier