FødevareWatch

Salget af økologisk mel er steget 46 procent

Danskerne holder tilsyneladende fast i bagevanerne og slår langt flere brød og kager op i privaten end før coronakrisen.

Der er gang i varmluften i de mange danske hjem, hvor lysten til at bage er steget markant under corona. Foto: PR

Corona-nedlukningen sparkede gang i produktionen af surdeje rundt omkring i de danske hjem, og ifølge Økologisk Landsforening er der stadig stor lyst til at bage.

"Forbrugerne opretholder en stor del af de bagevaner, som de fik under nedlukningen," siger Christian Bo Larsen, salgsansvarlig hos Skærtoft Mølle i Augustenborg, ifølge en pressemeddelelse fra foreningen.

De seneste tilbagemeldinger fra dagligvarehandlen viser, at salget af økologisk mel er steget 46 pct. i første halvår af 2020 sammenlignet med første halvår af 2019. Tallene viser ifølge Økologisk Forening også, at det økologiske mel står for mere end en tredjedel af salget. Også salget af økologiske brødblandinger er steget markant.

"Der er kommet en helt ny forbrugergruppe til, som begynder med brødblandinger og bliver skubbet videre til at bage fra bunden," udtaler Christian Bo Larsen.

Samme billede tegner sig hos Valsemøllen i Esbjerg.

"Vi oplever en lille stigning i hele sortimentet, men særligt kan vi se, at brødblandingerne er populære, nok fordi de gør det nemt at fortsætte med at bage, selvom hverdagen er tilbage," siger direktør Niels Brinch-Nielsen fra Valsemøllen.

Valsemøllen tilbage på toppen efter 2018-opbremsning

Mange års tilbagegang under opbremsning hos mel- og grynkæmpe

Lokale varer får egen netbutik hos Coop

Hungrende danskere har syvdoblet efterspørgslen på glutenfrie produkter

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier