FødevareWatch

Restaurantkæde vil åbne 20 restauranter i Danmark

Et hurtigtvoksende restaurantkoncept med cirkustema og appbestilling vil med en kapitalfond i ryggen indtage hele landet. Det sker, efter at selskabet har mindsket sit underskud i den danske forretning.

Kunder kan udelukkende bestille via app hos restaurantkæden Pincho Nation, der er indrettet som et cirkus. Appen har passeret 100.000 downloads ifølge direktøren. Foto: PR / Pincho Nation

Restaurantkæden Pincho Nation, der i dag driver 67 restauranter i Sverige, planlægger at ekspandere i hele Danmark.

Trods coronakrise har virksomheden sin tredje danske restaurant på vej, som konceptet tro vil byde på cirkusinspireret indretning med popcorn i døren og bestilling af små retter via en app.

"Vi forventer at åbne i starten af 2021," siger direktør og partner i Pincho Nation Danmark, Flemming Christophersen, der ikke vil røbe placeringen.

Lige nu er Pincho Nation udelukkende til stede i København, men på længere sigt skal konceptet bredes ud over hele landet, lyder ambitionen fra direktøren.

"I vores strategiplan står der stadig et mål om 20 restauranter. Vi drømmer om, at det bliver en realitet indenfor syv-otte år. Det springende punkt bliver, om vi kan få franchise i gang i Danmark," siger Flemming Christophersen.

Det koster at etablere, og starten var dyrere, end vi havde forventet.

Flemming Christophersen, direktør og partner, Pincho Nation Danmark

Ekspansionen skal gerne foregå via franchisetagere, men indtil videre ejer Pincho Nation selv alle sine restauranter.

"Vi er også indstillet på at åbne den fjerde og femte restaurant, hvis det er det, der skal til, før vi kan få hul på franchisebylden. Vi er nødt til at vise markedet, at konceptet er bæredygtigt, så der er nogle, der har lyst til at være med," siger Flemming Christophersen.

Underskud for knap 8 millioner

Ekspansionen i Danmark har hidtil vist sig at være en bekostelig affære. Pincho Nation, der efter forsinkelser åbnede sin første danske restaurant i marts 2018, har samlet tabt 7,7 mio. kr. siden opstarten.

"Det koster at etablere, og starten var dyrere, end vi havde forventet. Men vi kan se i forskellen fra 2018 til 2019, at det gik den rigtige vej, og konceptet er bæredygtigt," siger direktøren.

Underskuddet endte på 0,9 mio. kr. i 2019 mod 6,3 mio. kr. året før, viser et nyt regnskab.

Ifølge direktøren var den ene restaurant i Fiolstræde isoleret set overskudsgivende i 2019, mens åbningen af den anden restaurant ved Axeltorv i november sidste år trak det samlede resultat i rødt. Begge restauranter har plads til omkring 150 spisende gæster.

"Vi bruger penge på at vokse, så vi endte i minus," siger Flemming Christophersen.

Målrettet kvindeligt publikum

Pincho Nation sælger alt fra dumplings, risotto og burger til steak og hummersuppe, og menukortet byder desuden på veganske og vegetariske muligheder.

Konceptet med de delevenlige retter henvender sig især til kvinder i alderen 20-40 år, pointerer Flemming Christophersen.

"Du skal ikke glemme vores cocktails og farverige drinks, der bliver pyntet med slik, som også appellerer til det kvindelige publikum," siger direktøren.

Vi vil åbne nye restauranter. Selvfølgelig vil vi gerne tjene penge, men det er ekspansionen, der er i højsædet, og ekspansion koster.

Flemming Christophersen, direktør og partner, Pincho Nation Danmark

Fordi man skal bestille via app, bliver mobilen automatisk en aktiv del af oplevelsen, der desuden ofte bliver dokumenteret på sociale medier ifølge Flemming Christophersen.

"Telefonen er meget aktiv hos gæsterne," tilføjer han.

Derudover bliver mange børnefamilier tiltrukket af cirkustemaet, fortæller direktøren.

"Det er lidt som at komme ind i et eventyr," forklarer Flemming Christophersen, der selv ejer 20-25 pct., mens den svenske moderkoncern ejer majoriteten.

Den svenske koncern er bl.a. ejet af den svenske kapitalfond Valedo, som købte sig ind i starten af 2018, efter at restaurantkæden havde åbnet 17 nye bespisninger alene i 2017.

Færre besøgende i 2020

Trods ekspansionsplaner er Pincho Nation også blevet ramt af coronakrisen.

I år har selskabet mistet 10-12 mio. kr. i omsætning som følge af de tre måneders nedlukning under coronakrisen, siger direktøren.

Restauranten i Fiolstræde havde alene sidste år 98.000 besøgende. Trods åbning af anden restaurant venter kæden alt i alt 10.000 færre gæster i 2020 bl.a. på grund af restriktioner og pladskrav.

Konsekvenser fra coronakrisen og investeringer i vækst vil sandsynligvis samlet føre til røde tal igen i 2020, vurderer Flemming Christophersen.

"Vi vil åbne nye restauranter. Selvfølgelig vil vi gerne tjene penge, men det er ekspansionen, der er i højsædet, og ekspansion koster," siger han.

I Danmark har Pincho Nation under krisen fået 1,1 mio. kr. i lønkompensation fordelt på 23 hjemsendte medarbejdere. Desuden har selskabet til faste omkostninger fået 1 mio. kr. i kompensation. Det viser tal fra Erhvervsstyrelsen med data trukket henholdsvis 31. august og 17. august.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier