Dansk Just Eat-konkurrent vokser sig rekordstor: "Vi vil slå dem alle sammen"

Takeaway-platformen Hungry.dk runder en omsætning på 300 mio. kr. i 2019. De tocifrede vækstrater fortsætter i år, hvor coronakrisen har sat ekstra skub i markedet.
Rune Risom (tv) og Morten Larsen (th) startede takeaway-platformen Hungry.dk i 2013 for at udfordre markedslederen Just Eat. Ejerkredsen tæller foruden Morten Larsen også Jesper Buch, der grundlagde Just Eat i 2000. | Foto: PR/Hungry.dk
Rune Risom (tv) og Morten Larsen (th) startede takeaway-platformen Hungry.dk i 2013 for at udfordre markedslederen Just Eat. Ejerkredsen tæller foruden Morten Larsen også Jesper Buch, der grundlagde Just Eat i 2000. | Foto: PR/Hungry.dk

Takeaway-portalen Hungry.dk, der har hovedsæde i Risskov ved Aarhus, er nået et skridt tættere på sit mål om at overhale rivalen Just Eat.

I hvert fald har virksomheden leveret endnu et regnskab med rekorder på både top- og bundlinje.

Omsætningen vokser tocifret og runder dermed 300 mio. kr. i 2019 ifølge bestyrelsesformand og medejer, Morten Larsen.

"Vi vil blive så store, som vi overhovedet kan på det danske marked. Vi er oppe imod internationale spillere, der har adgang til mange flere penge. Men derfor har vi stadig som ambition, at vi vil slå dem alle sammen, inklusive Just Eat," siger Morten Larsen.

Han har en baggrund som topchef i Just Eat, der sidder tungt på det danske marked. I 2013 startede han Hungry.dk med priser til restauranterne, der er omkring halvt så høje som Just Eats.

"Vi ligger helt i bunden omkostningsmæssigt i forhold til de andre spillere i markedet. Jeg er rigtig glad for, at vi har formået at skabe en forretning, hvor vi vokser hurtigt og laver bundlinje til priser, der er fair for restauratørerne," siger Morten Larsen.

Hungry.dks overskud voksede 55 pct. til et resultat efter skat på 9 mio. kr. i 2019.

"Vi har gennem de sidste syv år skabt et brand, som folk kender. Vi befinder os samtidig i et marked, hvor væksten er accelereret over årene, og vi har været dygtige til at få vores andel af væksten," siger Morten Larsen.

Mere end blot pizza og burger

I løbet af det seneste år har Hungry.dk hentet 200 nye restauranter til platformen, der i dag tæller 1800 spisesteder fordelt over hele landet.

"Da jeg sad som direktør i Just Eat omkring 2005-2006, kunne man kun finde sushi, pizza og burger. Sådan er det ikke længere. Forbrugerne ønsker flere forskellige madtyper til takeaway, og derfor vokser vores udvalg også," siger Morten Larsen.

Med øget udbud vokser købsfrekvensen blandt de eksisterende kunder. Samtidig kommer der flere nye til, pointerer Morten Larsen.

"Vi har fået mange nye kunder, men vi har heller aldrig været så aggressive på marketing som i 2019. Vi er markant mere synlige," siger Morten Larsen, der venter at skrue yderligere op for marketingbudgettet i de kommende år.

Coronakrise sætter skub i forretningen

Forretningen fortsætter med at vokse i 2020: Alene i juli måned oplevede Hungry.dk en vækst på 45 pct. i forhold til samme periode året før, fortæller Morten Larsen.

"Corona har gjort, at folk har ændret deres vaner. Folk er skubbet over mod takeaway og dermed over mod os. Markedet er i kraftig vækst," siger formanden, der er overbevist om, at markedet er varigt forandret.

"Vaner er hurtige om at blive skabt, og nu får folk til vane at bestille mad online. Jeg tror, at det er kommet for at blive," siger han.

Derfor venter Morten Larsen også en tocifret vækst i omsætningen igen i år. Om overskuddet også skal vokse, er dog uvist. Virksomheden investerer nemlig i blandt andet ny arbejdskraft, hvor medarbejderstaben i dag tæller 40.

"Corona har vist os, at enormt mange danskere vil takeaway. Jeg er egentlig klar på at lade det koste på bundlinjen for at vokse hurtigere," siger Morten Larsen.

Tager kampen op mod Wolt

Derudover investerer Hungry.dk i især logistik for at kunne tilbyde udbringning på vegne af restauranterne – et område, som Hungry.dk har bevæget sig ind på for et par år siden.

Her excellerer konkurrenten Wolt, der blev grundlagt i Danmark i 2017 og netop udbringer via egne cykelbude.

"Wolt har taget hul på en anden branche end den, vi har fokuseret på. Vi kunne gå hen at blive Wolts konkurrent forstået på den måde, at vi også er begyndt at bringe ud," siger Morten Larsen.

I dag tilbyder Hungry.dk udbringning i Aarhus, Odense, Aalborg og København via forskellige eksterne logistiske samarbejdspartnere.

"Vi investerer hele tiden flere midler i at bringe ud, og der er mange byer, hvor vi endnu ikke har logistik. Det betyder, at vi rammer ind i byer, hvor vi kan starte mange nye restauranter op, og så kan tingene pludselig gå stærkt," siger Morten Larsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter